یازینب(س)
عقیله بنی هاشم
عقیله بنی هاشم
این نوع از توسل توسط گروه اندکی (وهابیان) تحریم شده است ودر این مورد شبهاتی دارند که بررسی می کنیم :
1. حیات برزخی نوعی از زندگی است که حقیقت آن را خدا می داند وما از ماهیت آن آگاه نیستیم ومیان زندگان واموات ، حاجز ومانعی هست به نام برزخ ، بنابراین، ارتباط با آنانت ممکن نیست ، چنان که می فرماید :
(من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون)
پاسخ: اتین که می گوید حقیقت حیات برزخی ، برای ما روشن نیست، تاثیری در بحث ما ندارد، زیرا حیات دنیوی نیز برای ما روشن نیست ، ولی نشناختن حقیقت ، مانع از شناختن آثار و ویژیگی های آن نیست، وقرآن به بعضی از ویژیگی های حیات برزخی اشاره کرده است: واما این که می گوید : برزخ به معنای حاجز است صحیح است ، ولی مقصود آن است که مانع از بازگشت مردم به زندگی دنیوی است ، نه مانع از ارتباط . شاهد گفتار ما آیه زیر است که می فرماید:
(حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعونی لعلی اعمل صالحا فیما ترکت کلا انها کلمه هو قائلها ومن ورائهم برزخ الی یوم یبعثون ) مومنون 100
« آنگاه که مرگ یکی از آنها فرا رسد می گوید : پروردگارا مرا باز گردانید ، شاید در آنچه که ترک کرده ام ،- کوتاهی نموده ام - عمل نیکی انجام دهم . خطاب می آید: هرگز! (یعنی بازگشت من ممکن نیست ) این سخنی است که او می گوید ، واز پس آن برزخی است که تا روز قیامت ادامه دارد».
بنابراین برزخ مانع بازگشت مردم به زندگی دنیوی ، نه ارتباط مردم با آنان .به گواه این که کافر درخواست بازگشت به دنیا کرد ، خطاب آمد : «کلا» یعنی رجوع امکان پذیر نیست.
2. مردگان نمی شنوند
آیات قرآن حاکی است که ما قادر به اسماع مردگان نیستیم ، چنان که می فرماید:
(انک لا تسمع الموتی) روم 52
(وما انت بمسمع من فی القبور ) فاطر22
«تو نمی توانی سخنت را به گوش مردگان برسانی»
صفحات: 1· 2
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط سیده فوزیه موسوی در 1395/02/11 ساعت 07:27:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |