موضوع: "نهج البلاغه"

حق مطلق وراه رسیدن به او

 

 

در عالم هستی چیزی نیست مگر آنکه شائبه بطلان در آن راه دارد مگر خداوند تبارک وتعالی که حق

مطلق استوهرگز باطل در او راه ندارد وبا فرض وجود هر چیزی او وجود دارد وبا عدم فرض چیزی

یا فرض عدم چیزی ، او وجود ثابتی دارد . وتمام آفریده ها به همان جهت واندازه ای که از حق تعالی

فیض هستی دریافتمی کنند حق هستند وقابل کاستی ویا ازدیاد نیستند مگر انسان که در بین دیگر

موجودات به گونه ایی خلق شده است که می تواند با قدم نهادن در مسیر حقیقت به حق مطلق نایل

شود لاکن پس از قبولی در امتحان که با جلوه گری باطل به صورت حق ومخلوط شدن حق وباطل

برای او ودقت در پیدا کردن حق ومجاهده در تبعیت از آن ، میسر می شود، لذا خداوند چنین کسانی

را به اولوا الالباب توصیف فرموده است که دارای اوصاف برجسته ایی هستند . وعلی (علیه السلام)

نیز در موارد گوناگونی استقامت در مسیر حق را از حق تعالی طلب نموده است:

اخذ الله بقلوبنا وقلوبکم الی الحق:

خداوند دلهای ما وشما را به سوی حق قرار دهد.

 

مشاهده از کتابشرح زیارت جامعه کبیره - محمد باقر تحریری - ص593تا594

ضرورت عمل به احکام خدا

                                           

  1. (1) ازبیان خدا سود برید ، واز مواعظش پند گیرید، ونصیحت خدا را بپذیرید، که خداوند با آیات ودلایل روشن خود جای عذر وبهانه برای شما باقی نگذارده ، وحجت را بر شما تمام کرده . برای شما بیان نموده که چه کارهایی را دوست دارد ، واز چه کارهایی بیزار است، تا آنچه را دوست دارد عمل کنید، وآنچه را نمی پسندد ترک گویید.
  2. (2) رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمود: « بهشت به سختی ها پیچیده وآتش دوزخ به شهوت ها در آمیخته است». آگاه باشید انجام هر طاعتی دشوار وگران است ، واز ارتکاب هر گناه خوشایند ولذت بخش است. پس خداوند رحمت کند کسی را که از شهوتش دل برکند ، وهوای نفس را سرکوب نماید ، سخت ترین کارها دور داشتن نفس از هوا وهوس هاست ، که پیوسته خواهان معصیت وهوس رانی است.
  • (3) بندگان خدا آگاه باشید که مومن شب را به روز و روز را به شب نمی آورد جز آنکه نفس خود را متهم می کند ، همواره عیوبش را برمی شمارد واز او افزایش کارهای نیکش را می خواهد. در این کار همچون گذشتگان پیش از خود ورفتگان در برابر خویش باشید، که مانند مسافران خیمه از زمین برکندند ، ودنیا را چون کسی که منازل را می پیماید ( واز آن ها می گذرد) پیمودند.

 

مشاهده از کتاب نهج البلاغه کلام امیرالمومنین (علیه السلام)- دکتر علی شیروانی- خطبه 176- ص377تا 378 

کلام حضرت علی (علیه السلام) در باره زنان

 

خطاب به فرزندش:

از مشورت با زنان بپرهیز ، چرا که نظر آنان سست وعزمشان بی پایه است . زنان را در حجاب گیر تا از نگریستن به مردان بازمانند، زیرا سخت گرفتن در حجاب عفت آنان را بیشتر حفظ می کند. بیرون رفتن آنان از خانه بدتر از وارد شدن افراد غیر مطمئن به خانه نیست. اگر بتوانی کاری کنی که غیر تو را نشناسند ، چنان کن . بیش از توانش کار به او مسپار ، که زن گلی ظریف است نه پیشکار وسرپرست امور خانه . در تکریمش زیاده روی مکن، اورا به طمع مینداز که برای دیگران میانجی گری کند. از غیرت ورزیدن بی مورد بپرهیز، زیرا می شودکه درستکار به نادرستی وزن پاکدامن به بدگمانی افتد. ..

 

مشاهده در کتاب نهج البلاغه امیرالمومنین -دکتر علی شیروانی- نامه 31

نیایش امام علی (علیه السلام)

 

 

 

پروردگارا ،تو برای دوستانت بهترین مونسی ، وبرای  برآوردن نیازهای آنان که به تو توکل کنند از همه حاضرتری ، رازهای درونشان را می بینی، واز نهان هایشان با خبری ، واندازه ی بینایی شان را می شناسی . رازهایشان بر تومعلوم است، و دلهایشان در حسرت دیدار توسوخته است . اگر اندوه تنهایی آنان را به وحشت اندازد یاد تو با آنان انس می گیرد ، واگر باران بلاها بر سرشان فرو ریزد به پناه جستن از تو روی می آورند ، زیرا می دانند زمام همه ی  امور به دست توست ، وهمه ی  کارها از مشیت تو بر می خیزد.

پروردگارا ،اگر از بیان خواسته ام ناتوانم ، یا در حیرتم که از تو چه بخواهم ، خودت مرا به آنچه صلاحم در آن است رهنمون شو، ودلم را به نقطه ای که خیرم در آن است متوجه ساز ، که چنین رهنمودها وکارسازی هایی از تو بیگانه وعجیب نیست. پروردگارا ، با من به عفوت رفتار کن وبه عدلت رفتار مکن.

 

مشاهده از کتاب نهج البلاغه کلام امیرالمومنین (ع)- دکتر علی شیروانی -خطبه 227 - ص 551

لزوم اطاعت از رهبر


1- در هنگام وقوع فتنه هر که بتواند خود را به اطاعت خداوند عزوجل وادارد باید چنان کند . اگر از من اطاعت کنید به خواست خدا شما را به سوی بهشت خواهم بردهرچند با سختی وتلخکامی همراه باشد.

2- اما فلان زن[عایشه] را اندیشه ی زنان دامنگیر شد ، وکینه در سینه ی او همچون دیگ آهنگران که به جوش می آید ، جوشیدن گرفت ، واگر او را فرا می خواندند تا آنچه با من انجام داد با دیگری کند، نمی کرد. با این همه حرمت نخستین او باقی است ، وحسابش با خداوند است.

ره آورد ایمان

3- از این سخن است : ایمان روشن ترین راه ، وتابناک ترین چراغ است. به واسطه ایمان است که به کارهای شایسته می توان راه برد، و به کارهای شایسته است که ایمان افراد دانسته می شود . ایمان بنای علم را آباد می کند ، وعلم آدمی را از مرگ می هراساند، ومرگ دنیای آدمی را به پایان می برد، وبا دنیا آخرت به دست می آید، وبا قیامت بهشت به پرهیزکاران نزدیک، ودوزخ برای گمراهان نمایان می گردد. وبا قیامت بهشت به پرهیزکاران نزدیک، ودوزخ برای گمراهان نمایان می گردد. مردم به ناچار با قیامت روبرو می شوند، ودر میدان مسابقه ی آن شتابان به سوی آخرین منزل می تازند.

 

مشاهده در کتاب نهج البلاغه از کلام امیرالمومنین(علیه السلام)- علی شیروانی- خطبه 156- ص321

1 3