توسل

سیره مسلمانان بعد از در گذشت پیامبران(صلی الله علیه وآله):

توسل به دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله) پس از درگذشت او، سیره مسلم اسلامی است که پیوسته ادامه دارد . اینک به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1. آنگاه که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) درگذشت ابوبکر از منزل خود که در سنخ بود به مدینه آمد ، داخل خانه عایشه شد ، دید پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را در برد یمنی سیاه رنگی پوشیده اند ، صورت او را باز کرد آنگاه او را بوسید وگریست وبااو چنین گفت : ای پیامبر خدا مرگی که برای تو نوشته شده بود، چشیدی ودیگر مرگی نخواهی داشت. ای محمد ! نزد پروردگارت ، ما را یاد کن وما را فرآموش نکن وبه نقل زینی دحلان او با پیامبر چنین سخن گفت : پدر ومادرم فدای تو ، پیامبری که اخبار آسمان ، آن گونه که پس از مرگ تو از ما گرفته شد ، در مرگ پیامبران دیگر از ما گرفته نشد . تو بزرکتر از آنی که بتوان توصیف کرد یا بر تو گریست ، اگر مرگ اختیاری بود ، ما حاضر بودیم به جای تو بمیریم . ای محمد (ص)ما را در نزد خود یاد کن وفرآموش نکن». 

از برخی روایات ، استفاده می شود که تلقی یاران پیامبر از آیه (ولو انهم اذ ظلموا جاووک) این بوده که در هر زمان ، حتی پس از مرگ رسول خدا می توان به حضور او رسید واز او طلب استغفار کرد. محمدبن حرب هلالی می گوید : وارد مدینه شدم . به زیارت قبر پیامبر (ص) مشرف گشتم ، درمقابل قبر نشسته بودم که ناگهان عربی بیابانی آمد و او را زیارت کرد، بعد با اوچنین گفتگو نمود: 

«ای بهترین پیامبر! خدا در کتاب خویش چنین فرموده است: (ولو انهم اذ ظلموا انفسهم …) ، من به سوی تو آمده ام  و از گناهانم استغفار می کنم وتو را شفیع خود قرار می دهم . آنگاه گریست ودو بیت شعر خواند که ترجمه اش چنین است: 

ای بهترین کسی که تن او در زمین به خاک سپرده شده از بوی خوش او کوه وبیابان خوشبو شده  جانم فدای قبری که تو در آن سکنا گزیده ای که در آن عفت و  جود و کرم به خاک سپرده شده است. 

آنگاه استغفار کرد وحرام را ترک گفت. 


تبرک، توسل، بدعت- آیت الله العظمی جعفرسبحانی (دام ظله)- ص47،49

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.