موضوع: "آداب اسلامی"

تنظیم رفتار جنسی

 

 

بسیاری از روانشناسان وجامعه شناسان بر تنظیم رفتار جنسی که یکی از کارکردهای اساسی خانواده است ،

تاکید کرده اند . در بسیاری از جوامع امروزی ، به ویژه در جوامع غربی ، با وجود تحولات بنیادینی که در

زمینه آزادی روابط جنسی در دهه های اخیر رخ داده است ، خانواده همچنان کارکرد تنظیم رفتار جنسی را

برعهده دارد، گرچه نقش انحصاری خود در تامین نیازهای جنسی را از دست داده است . این نقش

اساسیخانواده در متون دینی مورد توجه قرار گرفته وبر آن تصریح شده است. رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)

در این باره می فرمایند:

 

یا معشر الشباب من استطاع منکم الباه فلیتزوج فانه اغض للبصر واحصن للفرج.  صحیح البخاری ج 2

ای گروه جوانان ، هر که از شما می تواند ، ازدواج کند ؛ زیرا ازدواج پوششی برای چشم است ودامن شما را از گناه بهتر دور می کند

مشاهده در کتاب کانون مهرورزی - عباس پسندیده - ج اول - ص59 تا60.

 

دست دادن

                                                                  

گفتیم که « مصافحه » هم، « دوستی آور» ، «کدورت زدا » و« محبت آفرین » است. ما علاقه خود وصمیمیت را با دست دادن ابزار می کنیم . برعکس ، اگر با کسی کدورت ودشمنی داشته باشیم، از دست دادن با او پرهیز می کنیم . به همین خاطر ، این دستور مقدس و پربرکت اسلامی ، در تحکیم رابطه های دوستی واخوت ، ثمربخش است.

امام باقر(علیه السلام) فرمود: هر دو نفر مومنی  که با هم دست بدهند، دست خدا میان دست آنان است ودست محبت الهی بیشتر باکسی است که طرف مقابل رابیشتر بدارد.

ونیز امام صادق (علیه السلام) :

هنگامی که دو برادر دینی به هم می رسند و با هم دست می دهند،خداوند با نظر رحمت به آنان می نگردد و گناهانشان،آن سان که برگ درختان می ریزد ،فرو می ریزد تا آنکه آن دو  از هم جدا  شوند.

 

مشاهده از کتاب اخلاق معاشرت - جواد محدثی- ص 30

وقت نمازاست (2)

بلکه به این گونه امر قانع نیستند واز آنها، توقع زهدوبی اعتنایی به زخارف دنیوی ودوری از پست ومقام وجاه وثروت وغیره دارند واین توقع آنها به حق است ، زیرا که پیامبران وامامان (علیه السلام) چنین بودند، واز میان 124 هزار پیامبر (علیه السلام) و14معصوم (علیه السلام) لا اقل یک نفر را نمی توان نام برد که چنین نبوده است پس تو ای طلبه عزیز ، اگر خدای نکرده این پنج مورد را انجان نمی دهی ، به چه کسی اقتدا کرده ای؟ 

آیا غیر از این است که تو، دنبال رو پیامبران وامامان (علیهم السلام ) هستی ؟ پس با توکل به خدا وتوسل به اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آنچه را که وظیفه یک طلبه وروحانی است انجام بده ، ودر سختی ها دو رکعت نماز بخوان واز وجود مقدس امام زمان(عج) کمک بگیر.

بدان که در طول تاریخ ، انواع واقسام حکومت ها ، مانند پادشاهان ، امپراطوری ها ،دیکتاتوری ها، ارتشی ها ونظامی ها ، ریاست جمهوری ها، دمکراسی ها، کمونیست  ها ، به قدرت رسیدند ورفتند وثابت کردند که هیج کدام نمی توانند آن طور که شایسته است حکومت کنند وامروز نوبت حکومت علمای اسلام وشیعیان علی مرتضی (علیه السلام) است وسعی کن چنان رفتاری داشته باشی که قلب مقدس امیرالمومنان علی (علیه السلام) وامام زمان (عج) از تو راضی وخشنود باشد.

البته لازم بهذکر است که مقداری بیشتر از این پنج مورد ذکر شده یعنی نماز اول وقت، دعاها وزیارت های وارده وتلاوت قرآن را می توان اضافه کرد ، بدون اینکه به درس وبحث وتعلیم وتعلم صدمه بزند، مانند: 

1- خواندن تعقیبات نماز های واجب که در مفاتیح الجنان آمده است.

2- خواندن دعای کمیل در هرشب جمعه، ودعاهای ندبه در هر روز جمعه ودعای توسل 

3- خواندن نماز اول هر ماه 

4- خواندن نماز غفیله بعداز نماز مغرب

5- زیارت جامعه

6- خواندن نافله های صبح وظهر وعصر ومغرب وعشاء

بدیهی است که بیش از موارد فوق ، اگر به دروس طلبگی صدمه بزند ، سزاوار نیست انجام گیرد، بلکه باید به نحوی برنامه ریزی کرد که باعث خستگی آدمی نشود.

 

مشاهده در کتاب آفات الطلاب آیت الله مجتهدی تهرانی( پیرامون مبحث قبلی)ص 150 تا151

وقت نماز است(1)

« در یکی از نشریات از قول فرزند امام خمینی (ره) نقل شده : روز اولی که شاه رفت ما در نوفل لوشاتو بودیم ، نزدیک به 300 الی 400 خبرنگار اطراف منزل امام جمع شده بودند، تختی گذاشتند وامام روی آن ایستادند ، تمام دوربین ها کار می کرد ، قرار بود هر چند نفر خبرنگار یک سئوال بکنند ، دوسه سئوال از امام شد که صدای اذان ظهر شنیده شد، بلافاصله امام آنجا را ترک کردند فرمودند: وقت فضیلت نماز ظهر می گذرد ، تمام حاضرین از این که امام بدون جهت صحنه را ترک کردند، متعجب شدند کسی از امام خواهش کرد که چند دقیقه ای صبر کند تا حداقل چهار پنج سئوال دیگر بکنند امام فرمودند: به هیج وجه نمی شود ورفتند ».

این گونه رفتارها وگفتارها بهترین  راهنما برای شاگرد است زیرا این فقط علم نیست بلکه علم توام با عمل است، یعنی وقتی که استاد مثلا به اهمیت نماز اول وقت توصیه می کند ، و وقتی که شاگرد استاد را ببیند که در تمام  مراحل زندگی خود به این نکته کاملا مقید است، بیشتر به اهمیت ودلبستگی به آن پی می برد زیرا در حدیث است که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: « با غیر زبان خود مردم را (به دین ومذهب ) دعوت کنید ، مردم باید ورع وکوشش ونماز وخیر شما را ببینند، زیرا اینها خود دعوت کننده هستند.»

پس معلوم شد که وجود معلم اخلاق در زندگی طلاب لازم وضروری است وممکن است بعضی از طلاب ، از این نعمت عظیم محروم باشند ویا دسترسی به معلم اخلاق نداشته باشند ، ودر حوزه علمیه یا محل تحصیل خود، فقط به درس خواندن وفراگیری درس علوم حوزوی مشغولند ، این گونه طلاب باید به دو مورد عنایت داشته باشند.

الف: در نبود معلم اخلاق، از کتبی که در علم اخلاق  و آداب ورسوم  اسلامی  نوشته شده است استفاده کنند مانند معراج السعاده مرحوم ملا احمد نراقی وعلم اخلاق اسلامی که ترجمه جامع السعادات ملامهدی نراقی است که اولی در یک جلد ودومی در سه جلد به زبان فارسی چاپ شده است. استفاده کنند.

ادامه »

صفحات: 1· 2

تحمل سختگیریهای استاد

بایدشاگرد در برابر تندرویهای اخلاقی استاد، خویشتن داری خود را حفظ کند.

این حالت روانی واخلاقی استاد نباید مانع  ملازمت وهمبستگی شاگرد با او گردد و شاگرد ، حسن نیت خود را نسبت به

استاد از دست دهد ومبادا در او این عقیده به وجودآید که استاد او فاقد کمالات اخلاقی است.

در یکی از روایات مشهور که از ابن عباس نقل شده است چنین آماده که گفت : من در حال دانش آموختن ودر مسیر

دانشجویی ، ذلت وخاکساری در برابر استاد را پیشه خود ساختم تا سرانجام به عنوان یک شخصیت مطلوب جامعه ،

سرافرازی یافتم.

یکی از بزرگان می گوید : داستان شاگرد و دانشجویی که بر معلم واستاد خود خشم می گیرد، داستان کسی است که بر

استوانه های مسجد خشمگین می گردد.

 

مشاهده از کتابگنجینه آداب اسلامی /بخش سوم: آداب عبادی- محمدرضا ومحسن آشتیانی - ص 464