رمز جهانی بودن اسلام

اسلام نظامی هماهنگ با فطرت بشری است ، یعنی مقرارت الزام آور اسلام بر اساس فطرت وطبیعت انسان استوار است، آن هم بر طبق رهنمودهایی که برای بشر از سوی خدا می آید ، پس مجموعه نظام اسلام « فطری ، الهی» است ؛ یعنی همان ارزشها واصول معنوی که به دلیل هماهنگیشان با طبیعت انسانی، اسلام به آنها ارج می نهد ، این نظر را می توان  از فرازهایی که در آیه 30 از سوره روم که با رساترین بیان آمده است، استنباط کرد.

1- (فاقم وجهک للدین حنیفا) . « پس با نهایت اخلاص به این دین ( که مجموعه ای از مقررات وقواعد حاکم بر رفتار وکردار بشر است) روی آور».

2- ( فطرت الله التی فطر الناس علیها) « چه آن هماهنگ با فطرت خداست ، فطرتی که خدا مردم را برآن آفریده است».

3- ( لاتبدیل لخلق الله ) « هرگز آفرینش خدا دگرگون نمی شود».

4- ( ذلک الدین القیم ولکن اکثر الناس لایعلمون ) « چون این دین با نظام حقوقی خود ، با آفرینش وفطرت هماهنگی دارد پس دین استوار همین است، ولی با این وصف ، اکثر مردم نمی دانند».

پس اسلام که مطابق با فطرت است به گونه ای که دگرگونی در آن ( فطرت ) راه ندارد، جاودانگی وگستردگی خود را بدین طریق اثبات کرده است. این همان حقیقتی است که مردان بزرگ جهان با تفکر الهی شان به آن رسیده اند.

 

مشاهده از کتاب سیاست خارجی پیامبر اسلام - سید غضنفر علی جعفری فائزی پهالیه ای - ص52 تا53

  • نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1395/04/14 @ 05:18:40 ب.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    خدایا ما را از مسلمانان واقعی قرار ده!

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.