رابطه انسان با خودش

نمونه های راحت طلبان:

تاثیر راحت طلبی بر زندگی انسان زمینه بسیار وسیعی داردوتنها بخش محدودی از کارها وزندگی انسان را شامل نمی شود،بلکه در تمام جریانات زندگی انسان نمود دارد:

بسیاری از بدبختیها ، انحرافات ، ذلتهایی که در طول تاریخ ،افراد یا جوامع مختلف  بدان ها مبتلا گشته اند ریشه در تنبلی وراحت طلبی وفرار از رنج وزحمت داشته است.

در قرآن کریم بویژه روی دو طایفه از انسانها تکیه شده است که به لحاظ لذت طلبی وراحت طلبی بیش از حد تن به انجام کارهای سخت ورنج آور ، اما مفید وسرنوشت ساز نمی دانند وبه سرنوشت شوم وذلت بار آنان اشاره شده است. تا دیکران در طول تاریخ ، از زندگی نکبت بار آنان که معلول تنبلی و تن پروری وراحت طلبی ایشان بود ، عبرت گیرند.

آنان به مقتضای حکم عقل ، که خدا به ایشان داده بود ، می بایست پر تحمل وسخت کوش باشند، تا در دنیا به عزت وسربلندی ودر آخرت به رستگاری وسعادت ابدی برسند ، ولی به خاطر تن پروری وراحت طلبی ، خواری وخزلان دنیا وآخرت را برای خود خریدند وزبانزد خاص وعام شدند وبه عنوان الگو ونمونه انسانهای راحت طلب در قرآن مجید مطرح گردیدند.

یکی از دو طایفه بنی اسرائیل هستند .قرآن کریم ، مکرر درباره ایشان گفتگو کرده ابعاد زندگی ، بینشها ومنشهای آنان را یاداوری می کند، تا مومنین ونسلهای بعد ، از تاریخ زندگی آنان پند گیرند ودر چاله هایی که آنان افتادند نیفتند…..ادامه دارد

 

                                  اخلاق در قرآن 2 - مجموعه آثار حضرت آیت الله مصباح

  • نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1394/10/27 @ 10:32:34 ق.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    خیلی خوب بود خدا حفظتان کند

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.