موضوع: "تربیت اسلامی"

تنظیم رفتار جنسی

 

 

بسیاری از روانشناسان وجامعه شناسان بر تنظیم رفتار جنسی که یکی از کارکردهای اساسی خانواده است ،

تاکید کرده اند . در بسیاری از جوامع امروزی ، به ویژه در جوامع غربی ، با وجود تحولات بنیادینی که در

زمینه آزادی روابط جنسی در دهه های اخیر رخ داده است ، خانواده همچنان کارکرد تنظیم رفتار جنسی را

برعهده دارد، گرچه نقش انحصاری خود در تامین نیازهای جنسی را از دست داده است . این نقش

اساسیخانواده در متون دینی مورد توجه قرار گرفته وبر آن تصریح شده است. رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم)

در این باره می فرمایند:

 

یا معشر الشباب من استطاع منکم الباه فلیتزوج فانه اغض للبصر واحصن للفرج.  صحیح البخاری ج 2

ای گروه جوانان ، هر که از شما می تواند ، ازدواج کند ؛ زیرا ازدواج پوششی برای چشم است ودامن شما را از گناه بهتر دور می کند

مشاهده در کتاب کانون مهرورزی - عباس پسندیده - ج اول - ص59 تا60.

 

دست دادن

                                                                  

گفتیم که « مصافحه » هم، « دوستی آور» ، «کدورت زدا » و« محبت آفرین » است. ما علاقه خود وصمیمیت را با دست دادن ابزار می کنیم . برعکس ، اگر با کسی کدورت ودشمنی داشته باشیم، از دست دادن با او پرهیز می کنیم . به همین خاطر ، این دستور مقدس و پربرکت اسلامی ، در تحکیم رابطه های دوستی واخوت ، ثمربخش است.

امام باقر(علیه السلام) فرمود: هر دو نفر مومنی  که با هم دست بدهند، دست خدا میان دست آنان است ودست محبت الهی بیشتر باکسی است که طرف مقابل رابیشتر بدارد.

ونیز امام صادق (علیه السلام) :

هنگامی که دو برادر دینی به هم می رسند و با هم دست می دهند،خداوند با نظر رحمت به آنان می نگردد و گناهانشان،آن سان که برگ درختان می ریزد ،فرو می ریزد تا آنکه آن دو  از هم جدا  شوند.

 

مشاهده از کتاب اخلاق معاشرت - جواد محدثی- ص 30

کمک مرد به زن در کار خانه

شوهر باید گاهی در کارهای خانه به زنش کمک کند : در شستن فرش ولباسهای سنگین ، در پرده آویختن ، هنگام مهمان داشتن وکار زیاد ، اوهم با همسرش تشریک مساعی کند.

مرد باید بداند که اگر موضوع خلوص وصفا ویکرنگی ورفاقت نباشد ، زن وظیفه ندارد هیچ کاری را در خانه بکند ، زن اگر بخواهد لجبازی کند ، می تواند بگوید : غذا برای خودم می پزم وظرف ولباس خودم را می شویم وخانه خودم را نظافت می کنم ، ولی چنان که گفتیم این سخنان از نظر اسلام در مرحله ثانوی است. در مرحله اول ، زن وشوهر باید مانند دو رفیق باشند که مدتی در اتاق هستند یا به مسافرتی رفته اند . اینان کار پخت وپز وشستشو را با خلوص وصفا انجام می دهند .هر یک از آنه که ببیند کاری معطل مانده ، فورا بر می خیزد وانجام می دهدودیگری به فکر کاری دیگر می افتد که تاخیر نشود.

خلوص ویکرنگی وصمیمیت میان زن وشوهر ، بسی عمیق تر وطولانی تر وزیبا تر از دوستی میان دو رفیق است.شوهر اگر فکر کند ، کار کردن در خانه مخالف حرمت وشخصیت اوست ، اشتباه کرده است .

امیرالمومنین (علیه السلام) که جانم به فدایش باد در خانه کار می کرد . شوهر باید بدون اینکه زن تقاضا کند ، در کارهای سنگین به او کمک کند ، زیرا ممکن است ، زنی عاقل وفعال وفداکار باشد وبا خود فکر کند ، کارهای بیرون خانه هم که شوهرم انجام می دهد . کار آسانی نیست . کاری نیست که من بتوانم انجام دهم . او هم خسته است ومزاحمش نشوم ، ولی لذت زندگی در این است که مرد بدون تقاضای زن ، گاهی به او کمک کند واو را قوتی دهد وتشکر کند وگلی بگوید وگلی بشنود.

مرد باید در بغل کردن کودک به همسرش کمک کند ، خصوصا در بیرون خانه . بعضی از مردان پرعاطفه را شنیده ام که کودک را تر وخشک هم می کنند وهنگامی که کودک می گرید ومادر در خوابست ،سینه  مادررا در  دهان کودک می گذارند. درود خدا براین مردان پرعاطفه وباصفا باد….. 

ادامه دارد..

 مشاهده از کتاب بهشت خانواده - دکتر سید جواد مصطفوی - جلد اول- ص 57تا58

 

شیوه ها وروش های پیش از دعوت

برانگیختن احساسات با شمارش نعمت ها

اولین مایه برای دعوت به نماز، استفاده از احساسات وفطرت است. در انسان احساساتی وجود دارد که اگر بیدار شوند، انسان به سمت تشکر از خدا می رود. ما نیز باید این سرمایه احساس و وجدان را زنده نگه داریم وهر جا غبار غفلت روی آن را گرفت ، با تذکر وموعظه آن را بر طرف کنیم.

در تلویزیون کلیپی از پدر پیری که با جوانش برای تفریح به بوستانی رفته بودند ، نشان داد . پیرمرد هر چند دقیقه یکبار از فرزندش می پرسید : این پرنده کوچک چیست؟ باراول جوان گفت: گنجشک است. دفعه دوم که پدر سوالش را تکرار کرد، جوان با کمی ناراحتی گفت : گنجشک است. اما بار سوم که سوال پدر تکرار شد ، جوان با عصبانیت برسر پدر فریاد کشید و گفت : گفتم که، گنجشک است. پدر از پسرش خواست دفترچه خاطراتش را بیاورد . بخشی را که مربوط به جوانی خودش و کودکی این جوان بود، باز کرد واز پس خواست که بلند بخواند .

در آن نوشته شده بود که من جوان بودم وفرزندم که کودک بود درهمین بوستان ده ها باراز من پرسید « نام این پرنده چیست؟»ومن هر بار با کلمات «جانم، عزیزم، قربانت بگردم »جواب دادم : گنجشک است! جوان شرمنده شد وپدر را در آغوش گرفت ؛ بوسید واز او عذر خواهی کرد …

بهترین راه برای  زنده کردن احساسات انسان ها نسبت به خدا ، توجه به نعمت هاست ؛ همان گونه که این پیرمرد جوانش را با بیان محبت های گذشته خود بر سر شور وشعور آورد و وجدان خفته او را بیدار کرد.

ما برای اینکه رابطه خود را با خدا تقویت کنیم ، باید با نعمت های خدا را باز گو کنیم؛ نعمت های ظاهری مثل زمین ، آسمان ، گیاه، باران، خورشید، ماه،دریا، عقل،علم، چشم، گوش،قلب و همچنین با توجه دادن به نعمت های باطنی مثل نعمت حکمت ، هدایت، گرایش به خوبی ها ، تنفر از بدیها، دوست داشتن اولیای خدا، تنفر از ستمگران، وجود انگیزه و علاقه نسبن به کارهای خیر و وجود رهبران معصوم از یک سو وضمنا تداوم این نعمت ها از سوی دیگر . اینها توجه ومعرفت انسان را نسبت به خدا معطوف ومحبت خدا واطاعت از خدا را در انسان شکوفا می کند.

مشاهده از کتاب شیوه های دعوت به نماز - محسن قرائتی- ص80-81

بندگی ؛ شوینده روح وقلب

بدترین بیماری برای روح ، قساوت قلب است. توجه عزیزانی که می گویند: عبادت

ونماز وروزه برای چیست؟ برای این که روح سالم شود واز قساوت بیرون بیاید . رفتن

به قبرستان ، دیدن زندگی افراد ، عیادت بیماران ، به مجلس روضه رفتن وشنیدن

سخنان اهل بیت (علیهم السلام) ، قساوت را از بین می برد . به خلاف آن ، آمال

وآرزوهای طولانی ، دنیا پرستی وموسیقی شنیدن قساوت می آورد. ساده تر بیان

کنم : یک پاسخ اصلی به این پرسش که چرا ما بندگی وعبادت می کنیم وچرا ما

نماز می خوانیم ، همین است که ما می خواهیم روحمان هم سالم باشد . چرا

حمام می رویم یا لباسهایمان را می شوییم؟ چون می خواهیم تمیز وسالم باشیم.

پیامبر (صلی الله علیه وآله)فرمود: روح شما روزی پنج بار با نماز شستشو داده می شود .

قرائت قرآن ومعنویت؛ باعث شستشوی روح انسان است واگر انسان از این

موضوع غافل شود، کم کم برایش خطرناک می شود.

 

مشاهده در کتاب اخلاق در نهج البلاغه - سخرانی های استاد رفیعی- ج1-ص132-133

1 2