کرامت تکوینی

قرآن کریم برای حضرت آدم ،به عنوان انسان کامل ، امتیازها ومنزلتهایی در نظر گرفته است. این امتیازها اختصاص ذبه آم نخستین نار ،

بلکه هر کس از فرزنان او که مقام انسان کامل را کسب کند یا بتوان به مرتبه ای از این مقام نایل آید ، به همان نسبت استحقاق آن

امتیازها را خواهد داشت . آیه های دیگری برای نوع بنی آدم امتیازها وکمالاتی را ثابت کرده وبرکرامات تکوینی وفضیلت ذاتی او بر بسیاری

از موجودات مادی دیگر تاکید ورزیده است؛همچنین در آیه های دیگری نیز خاطر نشان شده که انسان شایستگی کرامت و فضیلت افزون

برآن را نیز اراست و می تواند ر سایه تلاش ومبارزه پیوسته با نفس اماره وپلیدیها وشیطان وسوسه گر به مقامی بس والا وحتی بالاترین

درجه از میان همه موجودات جهان آفرینش برسد، وبه برترین کرامتها وکمالات روحی واخلاقی ست یابد.

یکی از آیه هایی که کرامت ذاتی وتکوینی انسانها را بیان می کند چنین است:

« ولقد کرمنا بنی آدم وحملناهم فی البر والبحر ورزقناهم من الطیبات وفضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا»

مابنی را گرامی داشتیم وآنان را در خشکی و دریا (برمرکبهای راهوار) حمل کردیم ، واز انواع روزیهای پاکیزه به آنان روزی دادیم ،

وبربسیاری از آنهایی که آفریدیم ، برتری بخشیم.

یعنی ما در سرشت انسانها استعدادها ولیاقتهایی قرار داده ، وبه او امکاناتی (نظیر نیروی تفکر وعقل وقدرت تصمیم گیری واختیار ومانند

آن) عطا کردیم که در سایه آن بربسیاری از موجودات مادی برتری پیدا کرده است ، همچنین بر اثر استمداد از نیروی عقل واختیار وآزادی

، قدرت یافت تا به سفره های دریایی (هوایی وغیرآن) بپردازد واز میان روزیها ، پاکیزه ترین وبهترین آن را برگزیند.

 

مشاهده از کتاب انسان شناسی -مرکز تحقیقات اسلامی -ص85تا86

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.