خوش اخلاقی و مولفه های آن

تاکید برنرم خویی

شاید نرم خویی  از مهم ترین واساسی ترین مولفه های خوش اخلاقی  باشد.

از این رو، مورد تاکید جدی قرار گرفته  ودر توضیح آن ، تعبیرهایی در روایات آمده که می تواند که مفهوم نرم خویی را روشن تر سازد. امام صادق(علیه السلام ) می فرمایند:  که روزی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) به مردم فرمودند: « آیا شما را از بهترین افرادتان خبر ندهم؟» مردم گفتند: چرا ، ای پیامبر خدا ! حضرت (صلی الله علیه وآله وسلم ) در پاسخ فرمود:

« خوش خوترین شما، نرم خوهای بی آزار ، آنان که با دیگران الفت می گیرند ودیگرالن نیز با آنان الفت می گیرند.»

همسرانی که از این ویژگی برخوردارند ، به راحتی الفت وصمیمیت در آنان شکل می گیرد و این به پایداری  ورضایت زناشویی منجر می شود . جالب این که در روایت تصیح شده که اگر کسی از این ویژگی محروم باشد ، هیچ خیری در آن نیست. این نشان می دهد که بدون این ویژگی نمی توان خیری از زندگی انتظار داشت. رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: مومن، خون گرم است . در کسی که الفت نمی گیرد والفت نمی پذیرد خیری نیست.

روایتی دیگری نیز در این باره وجود دارد. نکته جالب تر این که در این روایات  تصریح شده که این، ویژگی اهل ایمان است. ودر برخی دیگر از روایات تصریح شده که منافق ، خون گرم نبودن و الفت نگرفتن ، ویژگی منافقان است. رسول خدا ( صلی الله علیه وآله وسلم ) در این باره می فرماید:

منافقان را نشانه هایی است که با آنها شناخته می شوند :…. الفت نمی گیرند ودیگران نیز با آنها الفت نمی گیرند.

همه این ها نشان دهنده جایگاه بلند نرم خویی والفت گرفتن با دیگران است. وجود این ویژگی ، روابط گرم وصمیمانه ای را میان همسران  به وجود می آورد و پایداری و رضامندی را تضمین می کند.

مشاهده از کتاب کانون مهرورزی - عباس پسندیده- ج 1- ص138-141

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.