مشروعیت تبرک در سنت پیامبر(ص)

بررسی زندگانی پیامبر(ص) وکیفیت رفتار یاران او با وی حاکی از آن است که صحابه به اثار آن حضرت تبرک می جستند ، ما در این جا چند نوع از این تبرک جستن ها را یاداور می شویم :

1. تبرک با آب وضوی او؛ 2.تبرک بهبازمانده از آب آشامیدنی او؛ 3. تبرک به ظرف غذا وآب وجای لب های او؛ 4. تبرک به منبر او؛ 5. تبرک به دینارهایی که آن حضرت لمس کرده؛ 6. تبرک به قبر او؛ 7. تبرک به لباسها ، عصا وانگشتر واشیای متعلق به او؛ 8. تبرک به نقاطی که در آنجا در آن نماز گزارده است.

1. تبرک به اب وضوی آن حضرت: عروه بن مسعود ثقفی نماینده قریش برای نوشتن صلح نامه با پیامبر در حدیبه بود، او وقتی به سوی قریش رفت ، گفت محمد(ص) آنگاه که وضو می گیرد ، یارانش برای تبرک به آب وضو ی او بر یکدیگر پیشی می گیرند ومویی از سر او بر زمین نمی افتد مگر این که برای برداشتن آن بر یکدیگر سبقت می جویند .

2. تبرک به بازمانده از آب آشامیدنی  پیامبر(ص) : ام هانی دختر ابوطالب وخواهر علی (علیه السلام) می گوید: « پیامبر(ص) در سال هشتم هجرت در فتح مکه به خانه من آمد . برای پیامبر(ص) نوشیدنی آوردم ، حضرت نوشید وکمی از آن برجای ماند ، من با اینکه روزه بودم ، ترجیح دادم برای تبرک جستن به باقیمانده نوشیدنی ، روزه خود را بشکنم . پیامبر پرسید چه کردی؟ گفتم: ای پیامبر ! من خواستم که پس مانده نوشیده شما را از دست ندهم».

3. تبرک به ظرف آب وجای لب های او؛ ابوبرزه می گوید : عبدالله بن سلام به ما گفت : آیا علاقه مندید شما را با ظرفی که پیامبر (ص) از آن نوشیده است ،سیراب کنم؟

سهل بن سعد می گوید: پیامبر (ص) وارد سقیفه وارد سقیفه بنی ساعده شد واز سعد آب خواست ، من با این ظرفی که در دست داشتم به پیامبر(ص)  آب دادمواو از آن نوشید . راوی می گوید : ما نیز به دست سهل از همان ظرف آب نوشیدیم . پس از چندی او آن ظرف را به عمربن عبدالعزیز بخشید.

4. تبرک به منبر او: ابراهیم بن عبدالرحمن می گوید : من دیدم که عبدالله بن عمر دست بر جایگاه پیامبر (ص) در منبر نهاد وسپس دست خود را به صورت خود کشید . یزید بن عبدالملک بن قسیط می گوید: من گروهی از یاران رسول خدا  را دیدم که چون مسجد خلوت می شد ، جایگاه دست پیامبر (ص) در منبر را می بوسیدند ، آنگاه رو به قبله ایستاده ، دعا می کردند.

صفحات: 1· · 3

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.