موضوع: "قران"

سفارش به خواندن دعای ابوحمزه ثمالی در وقت سحر

فضیلت دعای ابوحمزه ثمالی در ماه مبارک رمضان

این دعایی است که وجود مبارک امام سجاد (ع) در تمام سحرهای ماه مبارک رمضان این دعا را می خواندند این دعای نورانی فرازهای گوناگونی دارد وجمله های متعددی دارد چون همه دعا کنندگان یک سطح نیستند بعضی مشکل خوف دارند و بعضی در مرجله رجا مشکل دارند بعضی دیگر مشکلات دیگر دامنگیر آنها شده است. لذا این دعای جامع برای همگان سودمند است . البته بحث های محوری این دعا همان مسیله توحید است .

 

 

بیاناتی از فرمایشات آیت الله جوادی آملی

 

کسی که به عترت متمسک نشود گمراه است

خدا نکند که در قلبتان درباره «ایمه عترت (ع)»شبهه ای باشد ویا در مقدم دانستن آنها بر دیگران در روحتان حایلی \دید آمده باشد چه اینکه وضع آنها بسیار روشن است برهمتایان خود قایل واز امثال خویشتن ممتازند؛علوم \یامبران \یشین را به واسطه \یامبر اسلام (ص) به دست آورده اند واحکام دین ودنیا را از آنحضرت (ص) گرفته اند .

اکنون به بیان آنچه به آن اشاره شد توجه فرمایید

1- رسول خدا (ص) افراد ناآگاه را صدا زده وغافلان را مورد خطاب قرار داده «ای مردم من در بین شما چیزی گذاردم که اگر آن را در اختیار گیرید هرگز گمراه نخواهید شد :کتاب خدا . وعترتم:اهل بیت»

2-سنت صحیح که حکم به «وجوب تمسک به قران وعترت»می کند متواتر است وبه طور تضافر از بیست وچند نفر ازصحابه بیامبر (ص) رسیده است…

اخلاق در قرآن

رعایت آداب ویژه پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)

خداوند در قرآن کریم می فرماید:سوره حجرات آیه 2-5

ای مومنان!صداهاتان را از صدای پیغمبر بلندتر نکنید ودرشت با وی سخن مگویید آن چنان که با همدیگر سخن می گویید، که اعمالتان خنثی وباطل می شود وشما نمی فهمید. آنان که در پیشگاه رسول خدا صداهاشان را پایین می آوردند ، خداوند دلشان را برای تقوا آزموده وبرایشان بخشش ومغفرت وپاداشی بزرگ خواهد بود .

آنان که از پشت اتاق ها تو را بلند صدا می کنند ، بیش ترشان نمی فهمندواگر صبر می کردند تا به سویشان بیرون شوی، برایشان بهتر بود وخدا بخشنده ومهربان است.

در این آیه ها نکاتی یاداوری شده است:

1- در حضور پیامبر،صدای مومنان نباید بلند تر باشدو آهنگ سخن گفتنشان نباید درشتر از آهنگ پیامبر باشد،که این یک نوع بی ادبی است.

2- وقتی پیامبر را صدا می زنند، آرام وآهسته وبا ادب او را صدا بزنند نه با داد وفریاد وبی ادبانه…

کتاب اخلاق در قرآن -جلد سوم- صفحه 274

فراموشی اعمال خود، وغفلت از محاسبه

 

 

فراموشی اعمال خود ، وغفلت از محاسبه آنهاست واین سبب کلی هلاکت اکثر مردمان وخسران ایشان است ، زیرا تاجر اگر هر

چندی یک دفعه به حساب خود نرسد ودخل وخرج خود را موازنه ننماید وسود وزیان خود را مقابله نکند ومحاسبه کارکنان

وشرکای خود را نجوید ، در اندک وقتی همه سرمایه او بر باد می رود وتهیدست وبیچاره می ماند.

پس همچنین آدمی اگر هر چندی یک مرتبه به محاسبه اعمال اعضا وجوارح خود نپردازد وطاعات وحسنات خود را موازنه نکند

وسود وزیان عمر خود را که سرمایه اوست ملاحظه ننماید عاقبت امر او به هلاکت منجر می شود.

 

مشاهده در کتاب معراج السعاده - ملا احمد نراقی (ره) - ص586

دیدگاه قرآن در تاثیر معرفت

 

 

قرآن کریم در این رابطه دو گروه از انسانها را در آیات زیادی مطرح می سازد که با هم کاملا متفاوتند: یک گروه، آنها که دلهایشان

تحتتاثیر ادراکات ومعارفی که پیدا می کنند قرار گرفته ودر نتیجه ، خوف وخشیت وحالاتی نظیر آنها در دلشان وتغییر

وتحول مثبتدر رفتارشان پدید می آید وگروه دیگر کسانی که سنگ دلند ، تحت تاثیر چیزی قرار نمی گیرند ودرباره آنها

تعبیر قساوت را بکار می بریم.


مشاهده در کتاب مشکات آیت الله مصباح یزدی- ص 333

1 3 4 5 ...6 7