موضوع: "طلبگی"

مخلص خدا

ترور بزرگ مردی دیگر….شهادت، افتخار بزرگ مردان است…

 

امروز دلها گرفته باز هم بهترین عزیزی از بین ماکوچ کرد و به درستی که خوشا به سعادت خودشان و افسوس به منه حقیر که اگر نتوانم راه این بزرگان را ادامه دهم آن هم در تبلیغ دین اسلام .

چقدر زیبا عاشق به دیدار معشوق خود میرود آن هم که تمام مردم جهان به آنها غبطه میخورند و وعده خداوند همیشه محقق می شود اگر ما لیاقت داشته باشیم و جزمحبت خداوند وپیامبران و ائمه (علیه السلام) در قلب هایمان کسی دیگر وارد نکنیم .

شهید عزیز ما دکتر محسن فخری نژاد.راهتان پاینده و شهادتتان گوارای وجودتان سلام ما یتیمان را به سردار دلها که پدر یتیمان بود برسان به خصوص مولایمان امیرالمومنین (علیه السلام)و فرزندش ابا عبدالله حسین ( علیه السلام).

 

تلاش در راه اجرای فرهنگ دینی

1. ایجاد وحدت و هم دلی 

روحانیت باید با گفتار و کردار خود به مردم درس گذشت وصلح بدهد وبا رعایت عدالت و انصاف ، به اصلاح و حل اختلاف میان گروه ها و افراد خانواده ها بپردازد. 

2. دفاع از مستضعفان 

یکی از امتیازهای روحانیت شیعه ، استقلال کامل و متکی نبودن آن به حکومت هاست . 

اگر حمایت از مستضعفان از اندیشه ی روحانیت فاصله بگیرد ، دنیا طلبی در اندیشه ی عالم شیفته ی دنیا رخنه می کند ، اهداف و ارزش های وی را تغییر می دهد و برای دسترسی به آنها ، زبان و رفتارش را به خدمت می گیرد.

ادامه دارد…

 

                                                                                                                صیانت. فصلنامه علمی ،فرهنگی،حقوقی و اجتماعی

داشته های زندگی

اگر بناست نعمت شناس باشیم وداشته های زندگی مان را بیابیم ، باید بدانیم که اساسا فهرست داشته های زندگی چیست . شما چه چیزهایی را جزو فهرست داشته های زندگی - که برای خوشبختی وشادکامی لازم است - قرار می دهید؟ هر کس بر اساس فهرست خود ، به ارزیابی زندگی اش اقدام می کند وسپس خود را محروم یا برخوردار تشخیص می دهد . نخستین نکته مهم در رضامندی وسپاس گزاری ، این است که داشته های زندگی را در چه حوزه هایی باید جستجو کرد؟ وچه اموری داشته زندگی به شمار می روند؟

نظرتان را برایم بنویسید…

اعتکاف چیست؟

معنای اصطلاحی اعتکاف در شرع مقدس اسلام آن است که انسان با انگیزه تقرب جستن به خداوند متعال حداقل سه روز در مسجد جامع اقامت کند. در اصطلاح دینی ودر تعریفی که حضرت امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله از اعتکاف آورده اند عبارت است از: « ماندن در مسجد به قصد عبادت وبندگی حضرت حق».

معتکف ، یعنی کسی که اعتکاف نموده ، باید در مدت اعتکاف روزها را روزه بگیرد ودر تمام این مدت  بدون عذر مسجد را ترک نگوید واز کارهایی چون امر جنسی، خرید وفروش، بوییدن گیاهان معطر و مجادله وخودنمایی پرهیز کند.

اقسام اعتکاف

اعتکاف به خودی خود مستحب است ، ولی به وسیله نذر کردن یا با خداوند عهد بستن ویا سوگند یاد کردن واجب می شود.

نیت اعتکاف

سوال این است که خود ماندن در مسجد وروزه گرفتن به قصد اعتکاف کافی است ، یا آن که معتکف باید قصد کند عبادتی دیگر مانند قران خواندن ودعا کردن را نیز انجام دهد؟ بیشتر فقیهان برآنند که برای تحقق اعتکاف صحیح قصد ماندن در مسجد به عنوان اعتکاف به تنهایی کافی است ولازم نیست قصد عبادتی دیگر را بدان ضمیمه کنمود. از سوی دیگر ، برخی از فقها ، قصد عبادتی دیگر را شرط می دانند وبراین مبنا معتکف باید چنین قصد کند: سه روز در مسجد به قصد قربت می مانم تا عبادتی را (مانند دعا کردن ، قرآن خواندن و…) انجام دهم.

وقت نیت اعتکاف قبل از طلوع فجر روزی است که انسان دقصد دارد اعتکاف را شروع کند، بدین معنا که درآن هنگام باید این قصد را داشته باشد، بنلبر این همین قدر که کسی از شب ویا حتی روز قبل قصد داشته که اعتکاف نماید وبر عزم وقصد خود باقی ملنده کافی است.

زمان اعتکاف

از نظر زمانی دارای محدودیت خاصی نیست وهر زمانی که شرعا بتوان روزه گرفت ، اعتکاف نیز صحیح است . بنابراین اگر حتی یکی از سه روز اعتکاف با عید فطر یا قربان مصادف باشد ، اعتکاف صحیح نیست.زیرا روزه گرفتن در این روزها  حرام وباطل است . اعتکاف برای زنانی که در دوران عادت زنانگی به سر می برند ، جایز نیست ، زیرا آنان در این صورت هم از روزه گرفتن معذورند وهم از توقف در مسجد . از روایات به خوبی استفاده می شود که اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان دارای فضیلت بیشتری است . اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان با آماده سازی انسان برای درک لیله القدر وبهره برداری از فیض این شب گران قدر بی ارتباط نیست . در کشور ما اکنون اعتکاف در سه روز از ماه رجب ، در روزهای سیزدهم وچهاردهم و پانزدهم ماه رجب ، بیش از اعتکاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد. جا دارد فضیلت اعتکاف در این سه دهه ویا حداقل چند روز از آن برای مردم تشریح شود تا اقتدا به سنت وروش پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) کامل می گردد.

مشاهده از کتاب فرهنگ اعتکاف - خدیجه گرشاسبی -ص6-9

شوخی جزئی از ایمان

جالب اینکه این ویژگی نه یک اقدام خلاف دین ، ونه یک اقدام خنثی ، بلکه از شاخصه های ایمان است !برخلاف تصور برخی، شوخ طبعی با ایمان  منافات ندارد . پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) یکی از ویژگی های اهل ایمان را شوخ طبعی آنان دانسته ومی فرماید :

المومن دعب لعب ، والمنافق قطب غضب.

مومن، شوخ وشنگ است ومنافق ، اخمو وعصبانی .

فضل ابی قره از امام صادق (علیه السلام) شنید که حضرت می فرماید: ما من مومن الا وفیه دعابه؛ هیچ مومنی نیست، جز اینکه در او « دعابه» هست .و راوی می گوید : عرض کردم: دعابه چیست ؟ فرمود: « المزاح ؛ شوخی» با ورود اسلام به عنوان یک آیین زندگی به حجاز ، برخی از اهل ایمان از اموری مثل خندیدن ومزاح کردن ، دوری می نمودند. پیامبرخدا (صلی الله علیه وآله وسلم) با این انحراف به مبارزه برخاسته ورعایت  اعتدال را توصیه کردند. رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) اهل شوخی بودند. ایشان خود در این  باره می فرماید:

انما انا بشر مثلکم امازحکم.

من بشری مانند شما هستم که با شما شوخی می کنم.

   مشاهده در کتاب کانون مهرورزی - نویسنده : عباس پسندیده- ص155-156

1 3 4 5 ...6 7