موضوع: "سیره ائمه"

ولادت

  

 

نواده پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله ) ، ونخستین فرزند امیرالمومنین علی وفاطمه (علیها السلام) در نیمه ماه رمضان، در سال سوم هجری، چشم به جهان گشود.

پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای گفتن تهنیت ، به خانه علی آمد ونام اورا ، از سوی خدا « حسن » نهاد.

حسن وپیامبر

حدود هفت سال از زندگی این نواده ، با پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) گذشت.

* پدر بزرگ مهربان او را سخت دوست می داشت؛ چه بسیار که او را بر شانه می نهاد ومی گفت: « خداوندا، من دوستش دارم ، تو نیز او را دوست بدار!»

* « آنکه حسن وحسین را دوست بدارد، مرا دوست داشته است وآنکه با این دو کینه  ورزد وایشان را دشمن بدارد ، با من دشمنکامی کرده است…»

* وفرمود: « حسن وحسین ، سرور جوانان بهشتند».

 

مشاهده از کتاب  زندگینامه چهارده معصوم  آیت الله سید محسن خرازی - ص176

گفتار پرنور امام حسن مجتبی (علیه السلام)

 

 

* افراد پست وفرومایه در برابر نعمت ونیکی ، تشکر وسپاسگذاری نمی کنند.

* عفاف وآبرومندی جلوی رزق وروزی را نمی گیرد وحرص وآز درآمد بیشتری را به سوی انسان نمی کشاند.

* آن خیر ونیکی که هیچ شر وبدی در آن نیست : شکر وسپاس به هنگام نعمت وصبر وشکیبایی در برابر سختی ومصیبت است.

* روز اکرام / حرکت مسلم بن عقیل از مکه به مدینه بسوی کوفه

* تاسیس سازمان تبلیغات به فرمان امام خمینی(ره) 


مشاهده از زندگینامه چهارده معصوم آیت الله سید محسن خرازی - ص190


خوی ومنش (امام حسن مجتبی علیه السلام)

میلاد با برکت امام حسن (علیه السلام)  بر همه شیعیان جهان مبارک باد*

پرهیزگاری

* توجهی خاص به خداوند داشت؛ آثار این توجه را گاه از چهره او هنگام وضو در می یافتند ؛ چون وضو می گرفت ، رنگ می باخت وبه لرزه می افتد، می پرسیدند که: «چرا چنین می شوی؟»

می فرمود: « آن راکه در پیشگاه خدا می ایستد ، جز این سزاوار نیست.» 

* از امام ششم(علیه السلام) آورده اند که: « امام حسن(علیه السلام) عابدترین مردمان زمان خویش بودوبا فضیلت ترین ؛ چون به یاد مرگ ورستخیز میافتاد ، می گریست وبی حال می شد».

* پیاده وگاه برهنه پا ، 25 باربه خانه خدا رفت.

 

مشاهده در کتاب چهارده معصوم آیت الله سید محسن خرازی ص188

وقت نمازاست (2)

بلکه به این گونه امر قانع نیستند واز آنها، توقع زهدوبی اعتنایی به زخارف دنیوی ودوری از پست ومقام وجاه وثروت وغیره دارند واین توقع آنها به حق است ، زیرا که پیامبران وامامان (علیه السلام) چنین بودند، واز میان 124 هزار پیامبر (علیه السلام) و14معصوم (علیه السلام) لا اقل یک نفر را نمی توان نام برد که چنین نبوده است پس تو ای طلبه عزیز ، اگر خدای نکرده این پنج مورد را انجان نمی دهی ، به چه کسی اقتدا کرده ای؟ 

آیا غیر از این است که تو، دنبال رو پیامبران وامامان (علیهم السلام ) هستی ؟ پس با توکل به خدا وتوسل به اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آنچه را که وظیفه یک طلبه وروحانی است انجام بده ، ودر سختی ها دو رکعت نماز بخوان واز وجود مقدس امام زمان(عج) کمک بگیر.

بدان که در طول تاریخ ، انواع واقسام حکومت ها ، مانند پادشاهان ، امپراطوری ها ،دیکتاتوری ها، ارتشی ها ونظامی ها ، ریاست جمهوری ها، دمکراسی ها، کمونیست  ها ، به قدرت رسیدند ورفتند وثابت کردند که هیج کدام نمی توانند آن طور که شایسته است حکومت کنند وامروز نوبت حکومت علمای اسلام وشیعیان علی مرتضی (علیه السلام) است وسعی کن چنان رفتاری داشته باشی که قلب مقدس امیرالمومنان علی (علیه السلام) وامام زمان (عج) از تو راضی وخشنود باشد.

البته لازم بهذکر است که مقداری بیشتر از این پنج مورد ذکر شده یعنی نماز اول وقت، دعاها وزیارت های وارده وتلاوت قرآن را می توان اضافه کرد ، بدون اینکه به درس وبحث وتعلیم وتعلم صدمه بزند، مانند: 

1- خواندن تعقیبات نماز های واجب که در مفاتیح الجنان آمده است.

2- خواندن دعای کمیل در هرشب جمعه، ودعاهای ندبه در هر روز جمعه ودعای توسل 

3- خواندن نماز اول هر ماه 

4- خواندن نماز غفیله بعداز نماز مغرب

5- زیارت جامعه

6- خواندن نافله های صبح وظهر وعصر ومغرب وعشاء

بدیهی است که بیش از موارد فوق ، اگر به دروس طلبگی صدمه بزند ، سزاوار نیست انجام گیرد، بلکه باید به نحوی برنامه ریزی کرد که باعث خستگی آدمی نشود.

 

مشاهده در کتاب آفات الطلاب آیت الله مجتهدی تهرانی( پیرامون مبحث قبلی)ص 150 تا151

وقت نماز است(1)

« در یکی از نشریات از قول فرزند امام خمینی (ره) نقل شده : روز اولی که شاه رفت ما در نوفل لوشاتو بودیم ، نزدیک به 300 الی 400 خبرنگار اطراف منزل امام جمع شده بودند، تختی گذاشتند وامام روی آن ایستادند ، تمام دوربین ها کار می کرد ، قرار بود هر چند نفر خبرنگار یک سئوال بکنند ، دوسه سئوال از امام شد که صدای اذان ظهر شنیده شد، بلافاصله امام آنجا را ترک کردند فرمودند: وقت فضیلت نماز ظهر می گذرد ، تمام حاضرین از این که امام بدون جهت صحنه را ترک کردند، متعجب شدند کسی از امام خواهش کرد که چند دقیقه ای صبر کند تا حداقل چهار پنج سئوال دیگر بکنند امام فرمودند: به هیج وجه نمی شود ورفتند ».

این گونه رفتارها وگفتارها بهترین  راهنما برای شاگرد است زیرا این فقط علم نیست بلکه علم توام با عمل است، یعنی وقتی که استاد مثلا به اهمیت نماز اول وقت توصیه می کند ، و وقتی که شاگرد استاد را ببیند که در تمام  مراحل زندگی خود به این نکته کاملا مقید است، بیشتر به اهمیت ودلبستگی به آن پی می برد زیرا در حدیث است که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: « با غیر زبان خود مردم را (به دین ومذهب ) دعوت کنید ، مردم باید ورع وکوشش ونماز وخیر شما را ببینند، زیرا اینها خود دعوت کننده هستند.»

پس معلوم شد که وجود معلم اخلاق در زندگی طلاب لازم وضروری است وممکن است بعضی از طلاب ، از این نعمت عظیم محروم باشند ویا دسترسی به معلم اخلاق نداشته باشند ، ودر حوزه علمیه یا محل تحصیل خود، فقط به درس خواندن وفراگیری درس علوم حوزوی مشغولند ، این گونه طلاب باید به دو مورد عنایت داشته باشند.

الف: در نبود معلم اخلاق، از کتبی که در علم اخلاق  و آداب ورسوم  اسلامی  نوشته شده است استفاده کنند مانند معراج السعاده مرحوم ملا احمد نراقی وعلم اخلاق اسلامی که ترجمه جامع السعادات ملامهدی نراقی است که اولی در یک جلد ودومی در سه جلد به زبان فارسی چاپ شده است. استفاده کنند.

ادامه »

صفحات: 1· 2

1 2