موضوع: "دعای افتتاح"

گذشت و اغماض

اگر از نویسنده بپرسید : از میان تمام توصیه هایی که اسلام به زن وشوهر نمود

کدامیک در درجهاول قرار دارد وروی آن تاکید وسفارش شده است ؟ عرض می کنم آن سفارش

« گذشتواغماض» است. گذشت واغماض هریک از زن وشوهر از لغزشها وکج خلقیهای دیگری

چشمپوشی ونادیده گرفتن اشتباهات وخطاهای او.

آن عاملی که موجب می شود ، زن وشوهر ، عمری باصفا ومحبت زندگی کنند : اولا گذشت

واغماض وسپس مراعات دستورات های دیگر اسلام .

برای چیست که زن وشوهر ، در ابتدای زندگی خود، همواره قهر ونزاع وکشمکش دارند و وقتی پیر

و پخته شدند ، با یکدیگر گرم وبا صفا می شوند وبر گذشته عمر خود دریغ می خورند ؟ برای این

است که در ابتدای جوانی غرور وخودخواهی دارند و « گذشت واغماض» را فراموش می کنند ، ولی

در زمان پیری وکهنسالی ، دانا می شوند ومی فهمند : محال است زن مانند شوهر فکر کند یا

شوهر مانند زن. می فهمند که هر کسی طرز فکری دارد . هر کسی برای خود روش وبرنامه ایی

معین کرده است وشخصیتی برای او منعقد گشته است که عدول از آن بسیار مشکل است . یکی

بلند سخن می گوید ودیگری آهسته . یکی با دست غذا می خورد ودیگری با قاشق . یکی بیشتر

خوابد ودیگری کمتر . یکی پر حرف است ودیگری کم حرف ، یکی تمیز است ودیگری تمیزتر . وهریک

  • از آنها صفات خود را در اثر وراثت یا تربیت یا تمرین بدست آورده وبرآن عادت کرده وخو گرفته است.

ادامه »

صفحات: 1· 2

نگاهی به زندگینامه شیخ مفید

مروری بر زندگی شیخ مفید (ره)

اوضاع شیعیان پیش از شیخ مفید وضع شیعیان در عصر شیخ مفید در نظر دانشمندان شیعه

شیخ مفید در نظر دانشمندان عامه ار تباط با امام عصر (عج) 

از اواسط قرن چهارم هجری شیعیان به میزان قابل ملاحظه ای در کشورهای خاورمیانه از آن

محدودیتها وآزادی کشی ها برکنار ماندند از همه مهمتر ظهور دولت مقتدر آل بویه بود که از

شیعیان با اخلاص به شمار آمدند . عضدالدوله  دیلمی که از سلاطین مقتدر این دودمان است

دامنه اقتدارش از سواحل دریای عمان تا شام ومصر گسترش یافته ودر احترام و حمایت شیعیان

کوشا ودر واقع خلافت بنی عباس در دست او بازیچه ای بیش نبود.

این علل وعوامل دست به هم داد وموجب گردید که شیعیان از گوشه و کنار سربرآورند وبا همتی

شایان توجه به تشکیل جمعیت ها وتاسیس حوزه های علمی ونشر معارف وحقایق اهل بیت

عصمت وطهارت دست یازند . مسافرت های ثقه الاسلام کلینی وشیخ صدوق دو پیشوای بزرگ

شیعه به بغداد واقامت آنها در آن شهر که مرکز خلافت وعلمای عام بود و اهمیتی که میان آنان

کردند ، همه از آزادی نسبی وموقعیت آن عصر حکایت می کند .

در عصر شیخ مفید که خود عرب بود شیعیان از آزادی واحترام بیشتری برخوردار گردیدند . وجود

فقیه عالی مقامی چون شیخ مفید در میان آنان اعتبار آنان را بالا برد وبیش از بیش نزد دوست

ودشمن براحترام آنان افزود . شیخ مفید شیعیان را از پراکندگی نجات داد و اوضاع اسف بار آنها را

بخشید تا آنجا که به اوج عزت رسیدند.

شیخ مفید از نظر دانشمندان عامه ذوفنون  وبلند آوازه ما در نظر علمای بزرگ عامه نیز بسیار

بزرگ می نمود این معنی از سخنان خوب وبد آنان به خوبی پیدا است.

دانشمند بزرگ مشهور شیخ ابوطالب طبرسی در کتاب نامدارش « احتجاج » سه توقیع (نامه) از

حضرت ولی عصر (عج) نقل کرده که به افتخار شیخ مفید صادر گشته وحضرت او را

مشمول عنایاتخاص والطاف مخصوص خود قرار داده است. ..


مشاهده از سایت تبیان

اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد اسلامی


براساس نظر شهید محمد باقرصدر ، اسلام دارای مکتب اقتصادی است ونیازی به تقلید از تفکرات

انحرافی نیست. بر این اساس ، مبنای اقتصاد مقاومتی باید مبتنی بر اقتصاد اسلامی باشد

تا در امان ماندن از بحران های اقتصاد سرمایه داری ، مانند بحران نظام بانکداری ونرخ بهره ، بحران

بدهی واعتبار وبحران های جمعیتی ، از ظرفیت های اقتصاد اسلامی نیز بهره کافی برد وتحت تاثیر

فرهنگی - اجتماعی ناشی از اقتصاد سرمایه گذاری قرار نگرفت.

همچنان که مقام معظم رهبری نیز تاکید نمودند ، مبارزه با اقتصاد سرمایه داری به معنای حرکت به

سوسیالیسم نیست . علاوه بر شناخت ورفع نقاط ضعف وبهبود نقاط  قوت اقتصاد ملی،

یک جنبه یاقتصاد مقاومتی می تواند جلوگیری ازگرایش اقتصاد جمهوری اسلامی به تفکرات

سرمایه داری وسوسیالیستی است.


 نقش فرهنگ در مقاوم سازی اقتصاد - سید حسین اسحاقی - ص 153 تا 154


نگاهی به فرازهای دعای افتتاح


                                

 


 

بارخدایا من بگشایم ستایش را به سپاس تو وتوئی که وا اری بدرستی به من خود من یقین ارم که براستی تو همانا مهربانتر

مهربانانی درجای گذشت و مهر وسخت تر کیفرکننده ای ر جای شکنجه وعقوبت وبزرگتر جباری ر جای کبریاء وبزرگواری خدایا

اجازه دادی بمن در دعاءوخواهش از خود بشنو ای شنوا مرحم را واجابت کن ای مهربان دعوتم را ودر گذر ای آمرزنده از لغزشم .

حمد از آن خدائیست که آفریند وآفریده نیست وروزی دهد و روزی خور نیست بخوراند وخورانده نیست بمیراند زنده ها را وزنده کند

مرده ها راواوست زنده ونمیرد بدست او ست خیر و او بر هر چیز تواناست .

ومستجاب کن باو دعای مارا وبده به او خواست ما را وبرسان باو در دنیا وآخرت آرزوی ما را وعطا کن باو ما را بیش از آنچه خواهیم ای

بهترین سوال شدگان ودست بازتر عطابخش بهبود کن باو سینه های ما را و ببر باو خشم دلهای ما را وره نما ما را باو برای آنچه مورد

اختلاف است خدایا ما شکایت کنیم بدرگاهت نبودن پیغمبر خود را  صلوات تو براو وبرآلش وغیبت ولی خود را وفزونی دشمن وکمی عدد

وسختی آشوبها وکمک هم کردن اوضاع زمانه بر علیه ما پس رحمت فرست بر محمد وآلش ویاری کن ما را بر آن به پیروزی خود که در آن

شتاب کنی وبه ضرری که رفع کنی.

 

 مشاهده از مفاتیح الجنان - مرحوم شیخ عباس قمی - دعای افتتاح