موضوع: "دعاو زیارت"

شرح زیارت جامعه کبیره

زيارت جامعه كبيره يكي از برترين زياراتي است كه با فقرات بلندش به اوج وجود ائمه اطهار(ع) نظر دارد و زمينه معرفت برتر و عرفان كامل تر را فرام مي سازد و نيز ادب حضور در فنا و آستان مقربان معصوم(ع) را به زائر مي آموزد.

معارف فراوان، عميق و گسترده اي در اين زيارت نهفته است كه به تشريح و تيين نياز دارد تا هم مقام حقيقي آن ذوات مقدس مبرهن و روشن گردد و هم ميزان تاثير و كارآمدي آنان در همه عوالم وجود و شئون هستي دانسته شود.

کتاب ادب فنای مقربان، کوششی در راستای همین هدف است که در پرتو کلمات گفتارها و نوشتارهای استاد جوادی آملی که با تسلط به مبانی فلسفی، عرفانی و تفسیری و نیز با دلباختگی به آن گوهرهای مقدس وجود یعنی ائمه اطهار (ع) همراه شده است از کمال و جمال خاصی برخوردار بوده و قطعا در مسیر معرفت و ارادت به آن شاخصه های الهی موثر و کارساز است.

زيارت از برترين موهبت‌هاي الهي است كه قلوب را جلا مي‌دهد و به سوي معبود مصروف مي‌دارد. «زيارت جامعه كبيره» يكي از برترين زيارات است، كه با فقرات بلندش به اوج وجود ائمه اطهار (ع) و بلنداي هستي آنان نظر دارد و زمينه معرفت برتر و عرفان كامل‌تر آن‌ها را فراهم مي‌كند.

معارف فراوان، عميق و گسترده اين زيارت به تشريح و تبيين نياز دارد تا هم مقام حقيقي آن ذوات مقدس مبرهن و هم ميزان تأثير و كارآمدي آنان در همهٴ عوالم وجود و شئون هستي، دانسته شود.

اعمال ماه صفر

آگاه باش که این ماه معروف به نحوست وبدیمنی است وبرای رفع نحوست وبدیمنی چیزی بهتر از صدقه دادن وخواندن دعاها واستعاذات وارده نیست واگر کسی بخواهد از بلاهای نازله ی این ماه محفوظ بماند، چنان که محدث فیض وغیر او فرموده اند ، هر روز ده مرتبه بخواند :

 

اعمال روز بیست وپنجم ذی القعده

 

روز بیست وپنجم ذی القعده برابر روز دحوالارض است، یکی از آن چهار روزی است ، که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است ، ودر روایتی آمده : که روزه ی این روز همانند روزه هفتاد سال است ودر روایت دیگر آمده که کفاره ی هفتاد سال است، وهر که این روز را روزه بدارد، وشب را به عبادت به سر آورد، برای او عبادت صد سال نوشته شود وبرای روزه دار این روز، هر چه در میان زمین وآسمان است استغفار کند ، واین روزی است که رحمت خدا در آن منتشر شده ، وبرای عبادت واجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است ، وبرای این روز چند عمل وارد است:

1- روزه وعبادت وذکر خدا.

2- غسل

3- نمازی که در کتاب های علمای شیعه ی اهل قم روایت شده وآن دو رکعت است در وقت چاشت(بالا آمدن آفتاب تا پیش از گذشتن از وقت ظهر) در هر رکعت پس از سوره ی «حمد» پنج مرتبه سوره ی « والشمس» خوانده شود ، وپس از سلام بگوید، لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم پس دعا کند وبخواند:

یا مقیل العثرات اقلنی عثرتی یا مجیب الدعوات اجب دعوتی یا سامع الاصوات اسمع صوتی وارحمنی وتجاوز عن سیئاتی وما عندی یا ذاالجلال والا کرام.

4- خواندن دعایی که شیخ در کتاب « مصباح» فرموده وخواندن آن مستحب است: رجوع به کتاب مفتایح الجنان ص 378

5- زیارت امام رضا (علیه السلام) در این روز افضل اعمال مستحب، وموکدترین آداب می باشد.

 

مشاهده از کتاب مفاتیح الجنان - مرحوم حاج شیخ عباس قمی - ص 377 تا 380 

ملائکه از عهده پاداش صلوات بر نمی آیند

 

                                                                                            

 

روایت است که: چون یکی از بندگان خدا بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) صلوات بفرستد، منادیی از عالم غیب ندا می دهد که: خداوند بر این بنده ده بار صلوات فرستاد وهنگامی که این ندای ملکوتی به اهل آسمان برسد، هزار بار برآن افزوده می شود. همچنین تا جایی که به سدره منتهی می رسد و وقتی که به سدره منتهی رسید، هفت هزار برابر می شو. سپس خدای متعال به ملکی خطاب می فرماید: « شما نمی توانید از عهده پاسخ گویی به صلوات بنده من بر آیید، پس آنرا به من واگذارید تا این که خودم جزای مناسبی به او بدهم . پس جزای او این است که گناهانش را بیامرزم».

 

مشاهده از کتاب فضایل وآثار صلوات - علی دری اصفهانی - ص 69

 

بعضی از خیرات وبرکات زمان ظهور امام زمان (عج)

1- عقل مردم کامل می شود.

2- جهل ونادانی برطرف گردد وعلوم ومعارف زیاد شمد.

3- بسیاری از گمراهان هدایت می شوند.

4- ظلم وجور برطرف شود وعدالت وامنیت جهان را فرا گیرد.

5- زمین گنجها وبرکات خود را آشکار گرداند .

6- تمام فقرا بی نیاز شوند با طوری که کسی برای گرفتن خمس وزکات پیدا نشوند.

7- باران به قدر کفایت ببارد وکره زمین سرسبز وخرم شده وتمام درختها میوه دار شوند.

8- بدنها سالم وعمر ها طولانی می شود.

9- روزها وسال ها ده برابر می شود……  اللهم عجل لولیک الفرج      اوخواهد آمد  ……

 

مشاهده از کتاب دعا برای سلامتی وظهور حضرت صاحب الامر (ارواحنا فداه) وفوائد آن- گرداورنده جمعی از طلاب مسجدحسینی- ص16

اعمال مشترک شب های قدر

 

 

1- غسل کردن. علامه مجلسی فرموده بهتر است غسل این شب ها در هنگام غروب آفتاب انجام گیرد ، که نماز شام را با غسل بخواند.

2- دو رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره ی «حمد» ، هفت مرتبه «توحید» خوانده، وپس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگوید ، استغفر الله واتوب الیه در روایت نبوی است: که از جای بر نخیزدتا خدا او وپدر ومادرش را بیامرزد.

3- قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته وبگوید :

اللهم انی اسالک بکتابک المنزل وما فیه اسمک الاکبر و اسماوک الحسنی وما یخاف ویرجی ان تجعلنی من عتقائک من النار سپس هر حاجت که دارد بخواهد .

4- قرآن مجید را روی سر بگذارد وبگوید:

اللهم بحق هذا القرآن وبحق من ارسلته به وبحق کل مومن مدحته فیه وبحقک علیهم فلا احد اعرف بحقک منک

پس ده مرتبه بگوید بک یا الله وده مرتبه بمحمد وده مرتبه بعلی وده مرتبه بفاطمه وده مرتبه بالحسن وده مرتبه بالحسین وده مرتبه بعلی بن حسین وده مرتبه بمحمدبن علی وده مرتبه بجعفربن محمد وده مرتبه بموسی بن جعفر وده مرتبه بعلی بن موسی وده مرتبه ببمحمدبن علی وده مرتبه بعلی بن محمد وده مرتبه بالحسن بن علی وده مرتبه بالحجت پس هر حاجت که داری طلب کن.

5- حضرت سید الشهدا (علیه السلام) را زیارت کند. در روایت آمده : هنگامی که شب قدر می شود، منادی از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر می دهد که خدا هر که را به زیارت مزار امام حسین (علیه السلام) آمده آمرزید.

6- این شب ها را احیا بدارد، روایت شده هر که شب قدر را احیا بدارد، گناهانش آمرزیده شود، هرچند به شماره ی ستارگان آسمان وسنگینی کوه ها وپیمانه دریا ها باشد.

7- صد رکعت نماز بجا آورد، که فضیلت بسیار دارد وبهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره «حمد »ده مرتبه «توحید» بخواند .

علامه مجلسی فرموده: بهترین اعمال در این شب ها ، درخواست آمرزش ودعا است، برای حوایج دنیا وآخرت خود، وپدر و مادر وخویشان ، وبرادران وخواهران مومن، چه آنان که زنده اند ، وچه آنان که از دنیا رفته اند . 

خواندن اذکار ، وصلوات برمحمدوآل محمد (علیهم السلام) به هر اندازه که بتواند .

خواندن دعای جوشن کبیر ….


مشاهده از کتاب مفاتیح الجنان -مرحوم شیخ عباس قمی-345تا347

1 3 4