موضوع: "تربیتی"

نهی از پوشیدن لباس نازک وبدن نما

پیامبر صلی الله علیه وآله به حضرت علی (علیه السلام) فرمود:

هر مردی که از همسرش فرمان ببرد، خداوند او را به صورت در آتش خواهد افکند . حضرت علی (علیه السلام) عرض کرد: این چه فرمانی است که چنین کیفری دارد؟

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: مرد به همسر خود اجازه دهد به حمام ها وعروسی ها ومجالس سوگواری ( در صورتی که همراه با گناه باشد) برود وهمچنین اجازه دهد لباس نازک وبدن نما بپوشد.

پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم ) فرمود:

نابودی زنان امت من در دو چیز است:

1-استفاده از زیور آلات طلا ( ونمایش به نامحرمان).
2- پوشیدن لباس نازک وبدن نما.

وهمچنین هلاکت مردان امتم در ترک تحصیل علم واندوختن مال می باشد.

 

مشاهده از کتابحجاب عزت است یا اسارت؟ - محمد صادق ذبیحی-  ص28 تا 29

انعکاس نگاه های آلوده

     

  

آدمی موجودی لذت جو است که دوست دارد از همه حواس خود به نوعی لذت ببرد؛ هرچند پیوسته در شناخت لذت دچار اشتباه می شود وخود ودیگران را به خطر می افکند . نگاه برای انسان هنگامی منشا لذت است که با تمرکز همراه باشد وذهن را به خدمت بگیرد .فلسفه چشم چرانی جز این نیست که فرد با تمرکز در هنگام نگاه واستخدام تخلات ، در دنیای خیال به هوسرانی می پردازد. در حقیقت ، لذت نگاه ، برگرفته از تخلات است.

نگاه وتخیل را هیچگاه نمی توان از یکدیگر جدا ساخت وبیننده ، هر چند پاکدامن باشد ونگاه هوس آلود نکند ، نمی توان ذهن را از تخیل غیر ارادی برهاند. با نگاه متمرکز به چهره زیبا و مناظر شهوت انگیز ،ذهن برای ارضای غریزه تحریک شده، به صحنه سازی می پردازد واز خصوصیات پیدا وناپیدای آنچه دیده است ؛ تصویری خیالی درست می کند وانسان دچار خیال ، به بهروری جنسی می پردازد. در چنین حالتی، ذهن فعال وقدرتمند انسان دچار نوعی رکود واختلال می شود واز تفکر در امور متعالی ونوآوری سازنده دور می ماند وبه ورطه نوعی استثمار فکری مرموز می لغزد که وی را از هر تفکر دیگر باز می دارد.

این پدیده ذهنی نخستین عامل به وجود آورنده زمینه گناه برای جوانان است. با دور شدن جوان از تربیت دینی ، چشم او، که از لطیف ترین اعضای بدن ومهمترین عنصر برای شناسایی چیزها است؛ به عضو بی رحمی تبدیل می شود که صاحب خود را به تباهی می کشاند. 

 

مشاهده از کتاب دختران پندها وهشدارها- محمود اکبری- ص15 تا 1

لبا سهای ممنوع

 

1- لباس شهرت

لباس شهرت ، لباسی است که در میان مردم پوشیدنش مرسوم نیست وانسان وقتی آن را می پوشد ، انگشت نما  می شود.

علما ومراجع بزرگوار می فرمایند، پوشیدن لباس شهرت حرام است، جوانان ماباید توجه داشته باشند که لباسهای مناسب بپوشند واز تشبه به کفار وپوشیدن لباس شهرت اجتناب کنند که رضای خداوند ورسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) در این گونه لباس ها نیست. لباس شهرت باعث می شود که انسان عنایت خداوند را از دست بدهد.

رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید :

من لبس مشهورا من الثیاب اعرض الله عنه یوم القیامه.

کسی که لباس شهرت بپوشد ، خداوند در روز قیامت از او بیزاری می کند.

امام صادق (علیه السلام) می فرماید:

لباس شهرت وانگشت نما مورد خشم وغضب الهی است.

امام حسین (علیه السلام) فرمود:

کسی که لباسی بپوشد که او را مشهور کند ، خداوند در روز قیامت لباسی از آتش به تن او خواهد کرد.

2- لباس مختص

زن ومرد از جهات مختلف با یکدیگر متفاوتند وبدین دلیل از جهت لباس وپوشش نیز با هم ئفرق دارند . مرد نباید خود را در لباس وزینت شبیه زن کند. زن نیز نباید در این گونه امور خود را مرد گونه نشان دهد ، بلکه هریک باید طبق آن فطرت وطبیعت ی که در وجودشان هست، لباس بپوشند وزینت کنند.

رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید:

خدا لعنت کند زنانی را که خود راشبیه مردان در می آورند وخدا لعنت کند مردانی را که خود را شبیه زنان می کنند.

3- لباس مهیج

پوشیدن هر گونه لباسی که عرفا مهیج است وجلب توجه نامحرم می کند، حرام است چه برای زن وچه برای مرد.

4- لباس های بیگانگان

لباسهای بیگانگان وپیروی از فرهنگ وآداب ورسوم کفار نیز بنابر تعالیم اسلامی ممنوع است ونباید مسلمانان به آنان شبیه شوند.

حضرت علی (علیه السلام ) می فرماید:

امت مسلمان عاقبت به خیر است تا زمانی که مسلمانان لباسهای بیگانگان وکفار را نپوشند وغذای آنها را نخورند . اگر انجام دادند واز کفار پیروی کردند ، خداوند آنان را ذلیل می کند.


مشاهده در کتاب دختران پندها وهشدارها - محمود اکبری - 57 تا59


زمینه ها وعوامل انحراف های جنسی

 

 

1. خانواده  

خانواده مهم ترین عامل در ساماندهی شخصیت هر فرد است.تاثیرهای خانواده ، راز مدت وبنیادی است. دقت، مراقبت وحساسیت خانواده در انحراف جنسی فرزند ونحوه مواجهه والدین با او ، در تداوم یا برطرف شدن انحراف تاثیر دارد.

2. تحقیر شخصیت فرد

احساس بی کفایتی وآسیب دیدن عزت نفس فرد وخود کم انگاری ، یکی از انواع اختلال شخصیت است که پایه شکل گیری آن رفتار والدین وافراد مهم از میان اطرافیان هستند . دربسیاری از انحراف ها، رد پای تحقیر شخصیت فرد را می توان یافت. فرد تحقیر شده در مواجهه با لغزش های جنسی ، دچار تشویق می شود وتوانایی طبیعی خود را برای تصمیم گیری از دست می دهد ومعمولا از آن رفتار جنسی منفی برای جبران ناتوانی های خود استفاده می کند.

3. نبود راهنمایی وهدایت جنسی فرزندان

کودک به تناسب سن خویش ، از سر کنجکاوی ، پرسش های گوناگونی درباره اعضای تناسلی وپدیده های جنسی دارد. پاسخ های بجا ، قانع کننده ، شفاف وتعالی آفرین والدین ومربیان ، می تواند بستر گذر سالم فرزندان را فراهم سازد….

 

 

مشاهده در کتاب کودک ونوجوان وتربیت جنسی -سید محمود مرویان حسینی- ص48تا49