موضوع: "اقتصا دمقاومتی"

راهکارهای احیای فرهنگ بومی

اما برای احیای فرهنگ بومی واقتصاد مقاومتی در سایه عزم ملی ومدیریت جهادی راهکارها و

وظایفی به نظر می رسد تا بتوان این مطالبه ی رهبر معظم انقلاب را در مسیر پیشرفت وتعالی

کشور به انجام رساند:

ورود دستگاههای فرهنگی  و رسانه ها به مباحث اصیل فرهنگ ایران اسلامی این ورود گاهی به

شکل دفاع در برابر رخنه های فرهنگی بیگانه وگاهی به صورت ایجابی است. نکته حائز اهمیت

درباره ی وظیفه ی تبلیغاتی اینجاست که نباید رفتارشان را با رسانه های غربی تنظیم کنند .

فعالیت های فرهنگی خود جوش در میان مردم وبه خصوص قشر تاثیر گذار جوان.

حضورمراجع فرهنگی اعم ازعلما ،اساتید ، روشن فکران انقلابی ، هنرمندان  متعهد در عرصه ی

فرهنگ  ونقد وتذکر وبزرگ نمایی نقاط ضعف وارائه ی پیشنهادات سازنده وعملی .

توجه جدی به بومی سازی علوم انسانی وتسریع این امر خطیر .

فراهم آوردن زمینه های شکل گیری یک تمدن نوین اسلامی وعرضه ی این تمدن وفرهنگ به جهان

برای مقابله با فرهنگ امانیستی غرب.

ایجاد وتقویت احساس مسئولیت در جامعه 

برنامه ریزی دقیق برای عرصه آموزش ، دستگاههای فرهنگ ساز وذائقه ساز چون رسانه ها.

 روز جهانی صنایع دستی بر همه هنرمندان  مبارک.


مشاهده از کتاب نقش فرهنگ در مقاوم سازی اقتصاد- سید حسین اسحاقی - ص264

اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد اسلامی


براساس نظر شهید محمد باقرصدر ، اسلام دارای مکتب اقتصادی است ونیازی به تقلید از تفکرات

انحرافی نیست. بر این اساس ، مبنای اقتصاد مقاومتی باید مبتنی بر اقتصاد اسلامی باشد

تا در امان ماندن از بحران های اقتصاد سرمایه داری ، مانند بحران نظام بانکداری ونرخ بهره ، بحران

بدهی واعتبار وبحران های جمعیتی ، از ظرفیت های اقتصاد اسلامی نیز بهره کافی برد وتحت تاثیر

فرهنگی - اجتماعی ناشی از اقتصاد سرمایه گذاری قرار نگرفت.

همچنان که مقام معظم رهبری نیز تاکید نمودند ، مبارزه با اقتصاد سرمایه داری به معنای حرکت به

سوسیالیسم نیست . علاوه بر شناخت ورفع نقاط ضعف وبهبود نقاط  قوت اقتصاد ملی،

یک جنبه یاقتصاد مقاومتی می تواند جلوگیری ازگرایش اقتصاد جمهوری اسلامی به تفکرات

سرمایه داری وسوسیالیستی است.


 نقش فرهنگ در مقاوم سازی اقتصاد - سید حسین اسحاقی - ص 153 تا 154


کار وعزت انسان

اسلام طلب روزی حلال را یک فرضیه می داند چنانچه از رسول اکرم (ص) نقل شده است که:«دنبال روزی حلال رفتن بر هر زن و

مردمسلمان واجب و لازم است»

امام صادق(ع)به یکی از اصحابش به نام هشام فرمود:«اگر در خط مقدم جنگ،درگیری  شروع شدبازهم کارکردن وطلب روزی را درآنروز ترک

نکن»

شخصی به حضور امام صادق (ع)عرض کرد:من دستم سالم نیست و توان کار کردن راندارم و سرمایه کار نیز ندارم و نیازمندم (کمک

کن!)حضرت نگاهی به سر او انداخت و فرمو:سرت سالم است برو کار کن،روی سرت بگذار(مانندهیزم وامثال آن)و خود را از مردم بی نیاز

گردان.

یعنی بزرگترین اثر کار و اشتغال،حفظ ارزش انسانی،و عزت،و کرامت نفس است که تن به خواری و گدائی ندهدنکته قابل توجهی که در

احادیث به چشم می خورد،تاکی روی کلمه حلال است.طلب حلال-یعنی:مطلق درآمدو کسب و کار،مطلوب نیست بلکه کسب

حلال،درآمدحلال،شغل مشروع،مطلوب و عبادت است،نه هر شغلی گرچه مکیدن خون بینوایان باشد.

ونکته دیگری که در حدیث فوق بودمسئله کار کردن زن بودکه چنانچه خانمی نان آور نداشته باشدبایدخودش کار کند(البته کار متناسب با

او)و تن به خواری ندهد.بنابراین اشتغال خانم ها به کار مناسب جهت تامین زندگی نه تنها مانعی نداردبلکه گاهی لازم نیز می باشد.

البته با حفظ حریم ها و حدودو مرز ارزش ها.

و نکته سومی که در احایث بیشتر جلب توجه می کندکلمه عزت است یعنی از کار و شغل تعبیر به عزت شده و فرموده اند:«یعنی برگردد

دنبال عزتت یعنی شغلت»

در حقیقت امام (ع)بااین عبارت می خواهد فرهنگ کار را تفهیم کند.یعنی کار و استقلال اقتصادی عزت یک فرد یا جامعه را و یک ملت را

به دنبال دارد.یعنی که :کار عیب نیست.بیکاری عیب است.کار سر شکستگی نیست،بیکاری واتلاف عمر و سربار جامعه بودن ننگ و سر

شکستگی است.به عبارت دیگر نبایددنبال شغل نان و آب دار بودبلکه باید دنبال شغل حلال بود هر چنددرآمدش کم باشد.بعضی

متاسفانه روی رقابت و چشم هم چشمی ،دست از قناعت کشیده و اسیر حرص کشنده اندو هر روز این شغل و آن شغل می کنند

که به در آمدبیشتر برسند بون این که فکر کنند.این شغل و این درآمد به قیمت چه جنایتها و چه خیانت ها و چه حیف و میلهائی

تمام می شودو فردای قیامت بایدباپاسخگوی ریال به ریال آن باشد.

پس عزیزم،در صدد باش که شغل حلال و در آمدمشروع داشته باشی هرچنداندک باشد،آن را بابرکت الهی و قناعت نفسانی مصرف کن

که خیر دنیا و آخرت در آن است و اگر لقمه نان حرامی به خانه آوردی و فرزندانت خوردند و فاسدشدند یا بی تقواو بی نماز و مردم آزار

گشتند همه و همه مسئولیت ،و زرو بلای آن بر تو است پس قانع باش و حلال طلب کن .

 

مشاهده از کتاب گنجینه آداب اسلامی - محمد رضا آشتیانی ، محسن آشتیانی -  ص 23تا24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زیرسازهای توسعه اقتصادی در اسلام

 

                                                                     

اسلام در توسعه اقتصادی مطلوبش از ارکان واصول عام توسعه که مورد توجه همه مکتب ها و رویکردهاست - غافل نبوده و

بدان توجه لازم را داشته است . البته آن چه ممکن است محل بحث باشد ، میزان نقش وتاثیر این اصول وارکان شش گانه ذیل را

مسیر توسعه وافق حرکت آن ها ، براساس تعریف وهدف فرض شده برای توسعه است. این شش عنصر که  پایه های توسعه

اقتصادی بوده وهریک ، جایگاهی را در خور و نقشی مهم در این  جهت ایفا می کند عبارتند از:

1- دانش

2- برنامه ریزی

3- کار

4- بازار

5- مصرف

6- دولت

کلمات پیشوایان دین ، آکنه از آموزش های پربار وسهمی گرانسنگ در باب این ارکان ونقش آن ها است که اشاره ای هرچند کوتاه به هریک از این ارکان واصول مفید وپرفایده است

ادامه »

صفحات: 1· 2