موضوع: "احادیث"

کسی که به عترت متمسک نشود گمراه است

خدا نکند که در قلبتان درباره «ایمه عترت (ع)»شبهه ای باشد ویا در مقدم دانستن آنها بر دیگران در روحتان حایلی \دید آمده باشد چه اینکه وضع آنها بسیار روشن است برهمتایان خود قایل واز امثال خویشتن ممتازند؛علوم \یامبران \یشین را به واسطه \یامبر اسلام (ص) به دست آورده اند واحکام دین ودنیا را از آنحضرت (ص) گرفته اند .

اکنون به بیان آنچه به آن اشاره شد توجه فرمایید

1- رسول خدا (ص) افراد ناآگاه را صدا زده وغافلان را مورد خطاب قرار داده «ای مردم من در بین شما چیزی گذاردم که اگر آن را در اختیار گیرید هرگز گمراه نخواهید شد :کتاب خدا . وعترتم:اهل بیت»

2-سنت صحیح که حکم به «وجوب تمسک به قران وعترت»می کند متواتر است وبه طور تضافر از بیست وچند نفر ازصحابه بیامبر (ص) رسیده است…

مسئولیت اخلاقی

 

 

 

از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده است:

نه چیز از امت من برداشته شده است : خطا ، فراموشی، آنچه بدان توانایی ندارند ، آنچه به ناچار یا از روی

اضطرار ویا اکراه واجبار انجام می دهند و….

الکافی ، ج2 ، باب ما رفع عن الامه ، حدیث 3045

طرق رهایی از مفاسد مال

 

هر که خواهد از مفاسد مال رهایی یابد باید چند چیز را مراعات نماید:

اول اینکه غرض از مال داشتن ، وفایده آن ، وسبب آفریدن آن، وعلت احتیاج به آن را برخورد تا در طلب زیادتر از قدر حاجت برنیاید. دوم اینکه جهت «مداخل آن را ملاحظه نماید . واز حرام، بلکه از مشتبه اجتناب نماید. وهمچنین از مداخلی که مکروه هستند ، یا باعث نقص مروت وزوال حریت نفس اند احتراز نماید، چون هدیه ای که بوی رشوه دهد ، یا سوال از خلق که موجب ذلت وخواری است . سوم اینکه راه خرج را مراعات کند ، و در آن اقتصاد ، یعنی میانه روی نماید. نه اسراف کند ، ونه تنگ گیری ، حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود که « محتاج نشد هر که در خرج میانه روی کرد».

چهارم اینکه آن را به مصارف حقه خرج کند .ودر باطل صرف نکند ، که گناه خرج نمودن به باطل با کسب کردن از حرام یکسان است.

پنجم اینکه نیت خود را  در کسب وخرج واقتصاد ، وجمیع وجوه خارج کند.

پس آنچه را تحصیل می کند، به جهت استعانت بر امر آخرت تحصیل کند. واز آنچه اجتناب می کند ، به جهت خدا اجتناب نماید . وهرگاه چنین رفتار نماید ، مال داشتن ضرری به او نمی رساند.

از این جهت حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود که « هرگاه مردی جمیع آنچه در روی زمین است جمع کند ودر آن نیت قرب داشته باشد او از جمله زاهدان است. اگر همه را دست بردارد واز برای خدا نباشد زاهد نیست». پس لایق مومن ، آن است که هر کاری می کند از برای خدا کند تا آن کار از برای او عبادت باشد . پس هر که از مال به قدر حاجت خود وعیال ضبط ، وفاضل آن را صرف برادران مومن کند ، آن کسی است که تریاق مال را گرفته وزهر آن را ریخته است . وبسیاری مال ضرر به او نمی رساند، ولیکن این کار هرکسی نیست . واز برای همه کس میسر نه . بلکه این شان آن کسی است که او را دیده بینا، ودل دانا، وقوت دین، وکمال یقین بوده باشد. واین چنین کسی هرگاه همه مال عالم از برای او جمع شود او را از خدا مشغول نمی سازد ، وبه هلاکت نمی رساند.

آشنایان ره عشق در این بحر عمیق               غرق گشتند ونگشتند به آب آلوده

 

مشاهده در کتاب معراج السعاده - ملا احمد نراقی(ره) - ص 299 تا300

حدیثی از امام جواد(علیه السلام)

 

 

امام جواد (علیه السلام ) می فرمایند:با فضیلت ترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است.

 

شهادت مظلومانه امام جواد (علیه السلام) را به محضر امام عصر (عج) ورهبر فرزانه اسلام وهمه

عاشقان آن حضرت تسلیت عرض می نمایم.

 

صلوات.……..

 

 

 

حدیثی از امام رضا (علیه السلام)

شیعیان ما از خوردن مایعات مست کننده دوری می کنند واهل بازی های حرام نیستند ولباس دشمنان ما را نمی پوشند وغذاهای انها را نمی خورند ودر مسیر دشمنان ما حرکت نمی کنند.

1 2