موضوع: "بدون موضوع"

شیوه ها وروش های پیش از دعوت

برانگیختن احساسات با شمارش نعمت ها

اولین مایه برای دعوت به نماز، استفاده از احساسات وفطرت است. در انسان احساساتی وجود دارد که اگر بیدار شوند، انسان به سمت تشکر از خدا می رود. ما نیز باید این سرمایه احساس و وجدان را زنده نگه داریم وهر جا غبار غفلت روی آن را گرفت ، با تذکر وموعظه آن را بر طرف کنیم.

در تلویزیون کلیپی از پدر پیری که با جوانش برای تفریح به بوستانی رفته بودند ، نشان داد . پیرمرد هر چند دقیقه یکبار از فرزندش می پرسید : این پرنده کوچک چیست؟ باراول جوان گفت: گنجشک است. دفعه دوم که پدر سوالش را تکرار کرد، جوان با کمی ناراحتی گفت : گنجشک است. اما بار سوم که سوال پدر تکرار شد ، جوان با عصبانیت برسر پدر فریاد کشید و گفت : گفتم که، گنجشک است. پدر از پسرش خواست دفترچه خاطراتش را بیاورد . بخشی را که مربوط به جوانی خودش و کودکی این جوان بود، باز کرد واز پس خواست که بلند بخواند .

در آن نوشته شده بود که من جوان بودم وفرزندم که کودک بود درهمین بوستان ده ها باراز من پرسید « نام این پرنده چیست؟»ومن هر بار با کلمات «جانم، عزیزم، قربانت بگردم »جواب دادم : گنجشک است! جوان شرمنده شد وپدر را در آغوش گرفت ؛ بوسید واز او عذر خواهی کرد …

بهترین راه برای  زنده کردن احساسات انسان ها نسبت به خدا ، توجه به نعمت هاست ؛ همان گونه که این پیرمرد جوانش را با بیان محبت های گذشته خود بر سر شور وشعور آورد و وجدان خفته او را بیدار کرد.

ما برای اینکه رابطه خود را با خدا تقویت کنیم ، باید با نعمت های خدا را باز گو کنیم؛ نعمت های ظاهری مثل زمین ، آسمان ، گیاه، باران، خورشید، ماه،دریا، عقل،علم، چشم، گوش،قلب و همچنین با توجه دادن به نعمت های باطنی مثل نعمت حکمت ، هدایت، گرایش به خوبی ها ، تنفر از بدیها، دوست داشتن اولیای خدا، تنفر از ستمگران، وجود انگیزه و علاقه نسبن به کارهای خیر و وجود رهبران معصوم از یک سو وضمنا تداوم این نعمت ها از سوی دیگر . اینها توجه ومعرفت انسان را نسبت به خدا معطوف ومحبت خدا واطاعت از خدا را در انسان شکوفا می کند.

مشاهده از کتاب شیوه های دعوت به نماز - محسن قرائتی- ص80-81

زینب الهه ی حسن وجمال

زینب (سلام الله علیها ) بالایی بلند وچهره ی انورش را هزاران ماه وخورشدی مستند، قوی اندام ومتناسب الاعضا

بود. قیافه ی  او از بزرگی ومهابت او حکایت داشت.

آن چه صفت کمال بود ولازمه ی جمال  را ایشان به وجه اتم واکمل وجود داشته است. فضایل صوری ومعنوی از

جمیع جهات در او موجود است  چرا که خانواده اش رب النوع جمال وکمال بوه اند.

در حقیقت این مکرمه در انوار قاهره ودر شئونات معنویه شبیه به جد بزرگوارش ، حیدر صفدر، درعصمت وحیا وعفت

نمونه ی مادرش ، انسیه ی حورا ،درحلم وبردباری نظیر برادر والا اخترش حضرت امام حسن مجتبی ( علیه

السلام) در شجاعت ونیروی مکتب قلب وصبوری در مصایب چون حضرت سیدالشهدا ودر جلالت و وقار وقناعت

وبزرگواری مثال جده اش ، ملکه ی بطحا بود.

این شئونات در این مخدر عجیب نیست، چرا که در دامن سیدالشهدا سرور اوصیا تربیت شده وازسینه عصمت

وطهارت شیر خورده وبا دو گوشواره عرش اله معاشر بوه است. واگر این کمالات الهیه در وی نبود هرگز تحمل

چنین مصائب را نمی نمود.

مشاهده از کتاب سیمای زینب در آیینه تاریخ-اعظم شبیری - ص90-91

خوبی کردن به همسر

الف) احسان وخوبی به همسر 

از مسایل اساسی در تعامل بین همسری ، احسان ونیکی کردن استکه می تواند عواطف مثبت همسر را برانگیزد ومودت وصمیمیت را به وجود آورد ودر نهایت ، رضایت زناشویی وپایداری خانواده را به ارمغان بیاورد.

معنای احسان

احسان وپاداش، نزدیک به نظر می رسند در حالی که معنایی متفاوت دارند ونباید آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت . احسان یعنی نیکی ابتدایی وغیر مشروط. پاداش با احسان دو تفاوت اساسی دارد. نخست این که در پاداش ، صحبت از نعمت آینده است ودر احسان ، صحبت از نیکی گذشته وحال است . وقتی خوبی را نسبت به زمان حال بسنجیم ، گاهی مربوط به گذشته تاحال است وگاهی مربوط به آینده است . خوبی گذشته تا حال ، محبت را در انسان برمی انگیزدوخوبی که در آینده خواهد آمد ، طمع را در انسان برمی انگیزد. دوم این که احسان ، ابتدایی وغیر مشروط به رفتار خاصی است ، اما پاداش ، مشروط به رفتار خاصی است که انتظار آن می رود. بنابراین ، مراد انسان ، نیکی ابتدایی وغیر مشروط به همسر است که موجب برانگیخته شدن محبت در طرف مقابل می گردد.

 

مشاهده از کتاب کانون مهرورزی -عباس پسندیده-ص201-202

پیام تسلیت

فرا رسیدن شهادت حضرت زینب(سلام الله علیها )  بر ساحت مقدس حضرت صاحب الزمان (عج) ومقام معظم رهبری وتمام عاشقان آن بانو وتمام شهدای مدافع حریم ایشان تسلیت عرض می نمایم .

خوشا به سعادت شهدای مدافع حرم این بانوی بزرگ اسلام 

قربونت بشم بنت علی بن ابیطالب(علیه السلام) که بعداز قرنها بازهم مانند پدر مظلومت ومادر دل شکسته از این امت هنوز مظلوم واقع شدی.

عاشقتم به امید باز شدن حرم شما عزیز زهرا(سلام الله علیها)


تسلیت   تسلیت   تسلیت

اعتکاف چیست؟

معنای اصطلاحی اعتکاف در شرع مقدس اسلام آن است که انسان با انگیزه تقرب جستن به خداوند متعال حداقل سه روز در مسجد جامع اقامت کند. در اصطلاح دینی ودر تعریفی که حضرت امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله از اعتکاف آورده اند عبارت است از: « ماندن در مسجد به قصد عبادت وبندگی حضرت حق».

معتکف ، یعنی کسی که اعتکاف نموده ، باید در مدت اعتکاف روزها را روزه بگیرد ودر تمام این مدت  بدون عذر مسجد را ترک نگوید واز کارهایی چون امر جنسی، خرید وفروش، بوییدن گیاهان معطر و مجادله وخودنمایی پرهیز کند.

اقسام اعتکاف

اعتکاف به خودی خود مستحب است ، ولی به وسیله نذر کردن یا با خداوند عهد بستن ویا سوگند یاد کردن واجب می شود.

نیت اعتکاف

سوال این است که خود ماندن در مسجد وروزه گرفتن به قصد اعتکاف کافی است ، یا آن که معتکف باید قصد کند عبادتی دیگر مانند قران خواندن ودعا کردن را نیز انجام دهد؟ بیشتر فقیهان برآنند که برای تحقق اعتکاف صحیح قصد ماندن در مسجد به عنوان اعتکاف به تنهایی کافی است ولازم نیست قصد عبادتی دیگر را بدان ضمیمه کنمود. از سوی دیگر ، برخی از فقها ، قصد عبادتی دیگر را شرط می دانند وبراین مبنا معتکف باید چنین قصد کند: سه روز در مسجد به قصد قربت می مانم تا عبادتی را (مانند دعا کردن ، قرآن خواندن و…) انجام دهم.

وقت نیت اعتکاف قبل از طلوع فجر روزی است که انسان دقصد دارد اعتکاف را شروع کند، بدین معنا که درآن هنگام باید این قصد را داشته باشد، بنلبر این همین قدر که کسی از شب ویا حتی روز قبل قصد داشته که اعتکاف نماید وبر عزم وقصد خود باقی ملنده کافی است.

زمان اعتکاف

از نظر زمانی دارای محدودیت خاصی نیست وهر زمانی که شرعا بتوان روزه گرفت ، اعتکاف نیز صحیح است . بنابراین اگر حتی یکی از سه روز اعتکاف با عید فطر یا قربان مصادف باشد ، اعتکاف صحیح نیست.زیرا روزه گرفتن در این روزها  حرام وباطل است . اعتکاف برای زنانی که در دوران عادت زنانگی به سر می برند ، جایز نیست ، زیرا آنان در این صورت هم از روزه گرفتن معذورند وهم از توقف در مسجد . از روایات به خوبی استفاده می شود که اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان دارای فضیلت بیشتری است . اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان با آماده سازی انسان برای درک لیله القدر وبهره برداری از فیض این شب گران قدر بی ارتباط نیست . در کشور ما اکنون اعتکاف در سه روز از ماه رجب ، در روزهای سیزدهم وچهاردهم و پانزدهم ماه رجب ، بیش از اعتکاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد. جا دارد فضیلت اعتکاف در این سه دهه ویا حداقل چند روز از آن برای مردم تشریح شود تا اقتدا به سنت وروش پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) کامل می گردد.

مشاهده از کتاب فرهنگ اعتکاف - خدیجه گرشاسبی -ص6-9